آنچه در همایش هوش تجاری در کسب و کار و جایگاه آن در ایران گذشت…




آنچه در همایش هوش تجاری در کسب و کار و جایگاه آن در ایران گذشت…


مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در تاریخ ۳۰ آبان ماه همایش«هوش تجاری در کسب و کار و جایگاه آن در ایران»را با حضور جمعی از معاونان این سازمان،اساتید،کارشناسان حوزه علم داده و جمعی از علاقه مندان به این حوزه نوین برگزار کرد.

دکتر جمال شهرابی سخنران این همایش به بیان محورهای علم داده، داده کاوی و هوشمندی کسب و کار، یگانه راهکار مدیریت سازمان ها، داده کاوی و ثروت آفرینی سازمانی پرداختند.

وی در ابتدا با بیان اطلاعاتی از اهمیت علم داده در سطح جهان و این نکته که امروزه هیچگونه برنامه ریزی را بدون علم داده نمی توان انجام داد و  بیان اطلاعاتی از رشد داده ها در سال های گذشته مفهوم Big Data را مطرح کردند.

-Big Data صرفا یک داده حجیم نیست،باید دارای ۴ ویژگی زیر باشد:

۱- حجم(Volume)

۲- سرعت(Velocity)

۳- تنوع(Variety)

۴-عدم اطمینان(Veracity)

پس از آن دلایل جمع آوری و جایگاه شغلی  Big Data و در راستای مدیریت صحیح و شایسته سالاری مباحثی  را بیان کردند.

هوشمندی کسب و کار  را جناب دکتر شهرابی اینگونه مطرح کردند که سیستم های هوشمندی کسب و کار می تواند در دستیابی دانش جامع تر در خصوص عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار و تصمیم گیری بهتر در کسب و کار به شرکت ها کمک می کند.

سیر تکامل ابزار های هوشمندی کسب و کار را به شرح ذیل بیان و تفسیر کردند.

پس از توضیحاتی در ارتباط با رابطه BI وBig Data  همچنین صحبت های اجمالی درباره داده کاوی و نقش های آن

به شرح عوامل توسعه داده کاوی به شرح ذیل پرداختند:

-پیچیدگی محیط

-توسعه نیاز به دانش

-امکان وسیع و ارزان جمع آوری داده

-امکان وسیع ذخیره سازی داده

-توان بالای محاسباتی قابل دسترس

-الگوریتم پیشرفته

-نرم افزار های قدرتمند

برای توسعه داده کاوی تمام عوامل فوق الذکر باید با هم اتفاق بیافتد

در پایان مدل های داده کاوی و بصورت مختصر کارایی های داده کاوی را شرح دادند.

پس از سخنرانی دکتر شهرابی، معاونت توسعه نرم افزار وکارشناسان ارشد شرکت کاسپین به بیان تجربیات خود در پروژه های آن شرکت که محوریت اصلی آن ها علم داده بود پرداختند.