ریشه‌ مدیریت پروژه به روش‌ها و فرآیندهایی برمی‌گردد که حدود صد سال پیش در کسب‌و‌کار توسعه پیدا کردند. با این حال، در سال‌های اخیر، مدیریت پروژه رشد چشمگیری داشته و به عنوان یک عملیات مجزا و جدی در تجارت ظهور کرده استو در صحنه‌ی تجارت جهانی، یعنی جایی که شرکت‌ها دائما به دنبال رسیدن به مزیت رقابتی هستند، به یک عامل کلیدی تبدیل شده است. در مقاله زیر با مفهوم مدیریت پروژه بیشتر آشنا خواهید شد.

مدیران پروژه برخلاف مدیران تجاری شرکت، خود را فقط محدود به نظارت بر یک جنبه از عملیات نمی‌کنند، همچنین برای رسیدگی و مقابله با مسائل مدیریتی محدودیت زمانی هم ندارند. در عوض، مدیران پروژه وظیفه‌ی پیچیده‌ای برعهده دارند: آنها باید تمامی جنبه‌های پروژه را بررسی کرده و از اجرای درست و به موقع آنها، در محدوده‌ی بودجه‌ای که برای‌شان تعیین شده، اطمینان حاصل کنند.

برای موفقیت در این کار، مدیران پروژه باید مهارت‌‌های خاصی کسب کنند و مجوزهایی بگیرند که صلاحیت‌شان را در انجام این شغلِ سخت تأیید کنند. آنها همچنین باید ذهنی تحلیل‌گر داشته باشند و بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برای افرادی که از پس سختی‌ها و پیچیدگی‌های این کار به خوبی بربیایند، مدیریت پروژه می‌تواند شغل لذت‌بخشی باشد.

فرآیند مدیریت پروژه

مدیر پروژه بر فرآیند پروژه از ابتدا تا انتها نظارت دارد. به بیان ساده، مدیر پروژه فردی است که پروژه را بررسی می‌کند تا از انجام درست آن در محدوده‌ی زمانی و مالیِ موجود اطمینان حاصل کند. البته، کاملا مشخص است که در سازمان‌های بزرگ، این کارِ ساده‌ای نیست و نیازمند مشارکت افراد زیادی است.

یکی از اولین وظایف مدیر پروژه این است که هدف پروژه را تعیین کند، به بیان دیگر، با جزئیات شرح دهد که پروژه قرار است به چه چیزی دست پیدا کند. در مرحله‌ی بعد، مدیر پروژه باید یک برنامه‌ی زمانی آماده کرده، وظایف هر کدام از اعضای گروه را مشخص و برای هر وظیفه‌ی خاص، فرجه‌ی زمانی تعیین کند.

مدیر پروژه در کنار برنامه‌ی زمانی، باید بودجه را هم تعیین کند. بودجه باید به گونه‌ای مشخص شود که بدون اسراف و ولخرجی، بتواند هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی را نیز پوشش دهد. بعد از اینکه پروژه آغاز شد، مدیر پروژه باید مطمئن شود که همه‌ی اعضای گروه، منابعی که برای رسیدن به اهداف‌شان مورد نیاز است، در اختیار دارند.

معمولا مدیر پروژه با استفاده از روش مسیر بحرانی (CPM)، برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهد. روش مسیر بحرانی، فرمولی است که فعالیت‌های مختلف پروژه را به ترتیب و به مؤثرترین شکل ممکن، زمان‌بندی می‌کند.

بعد از اینکه برنامه‌ی زمانی مشخص شد، مدیر پروژه باید مدیران مافوق را در جریان پیشرفت پروژه قرار دهد، انتظاراتی که از اعضای تیم می‌رود را به آنها گوشزد کند و با توجه به بودجه بهترین منابعِ ممکن را در اختیار آنها قرار دهد. راهنمای پیکره‌ی دانش مدیریت پروژه به انگلیسی (PMBOK Guide)، پنج گروه از فرآیند مدیریت پروژه را مشخص می‌کند که تحت عنوان رویکرد سنتی به مدیریت پروژه نیز شناخته می‌شوند. مدیر پروژه باید به دقت به این فرآیندها توجه کند و اعضای تیم هم باید آنها را به خوبی به اجرا درآورند.

پنج گروه فرآیند مدیریت پروژه به شرح زیر هستند:

  • آغاز
  • برنامه‌ریزی
  • اجرا
  • نظارت و کنترل
  • اتمام

راهنمای پیکره‌ دانش مدیریت پروژه (PMBOK Guide)، این گروه‌ها را به عنوان یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی معرفی می‌کند که با هم رابطه‌ی متقابل دارند و برای رسیدن به نتیجه، هدف یا خدمات از پیش تعیین شده به اجرا درمی‌آیند.

دوره عملی« مدیریت و کنترل پروژه کاربردی بر اساس استاندارد PMBOK:Sixth Edition »

مدرس: مهندس رضا آتش فراز (عضو تیم بازنگر استاندارد PMBOK(ویرایش ششم))

مدت دوره:  ۸ جلسه (۴۸ ساعت)،  ۲ روز در هفته،

هزینه سرمایه‌گذاری: کل دوره ۸۷۰۰۰۰ هزارتومان

ارائه گواهی معتبر و قابل ترجمه از جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

مخاطبین دوره: کسانی که در حوزه‌های ذیل فعالیت می‌کنند می‌توانند در این دوره حضور یابند

  • دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های صنایع، مدیریت، عمران، فناوری اطلاعات
  • افراد فعال درحوزه های استراتژی، برنامه ریزی، مدیریت عملکرد
  • افراد فعال در حوزه های کنترل برنامه‌ریزی تولید و عملیات
  • افراد فعال در حوزه‌های برند، بازاریابی، فروش و مدیریت ارتباط با مشتریان
  • افراد فعال در حوزه‌های مدیریت پروژه
  • مدیران عامل و مدیران ارشد سازمانها

دانشجویان و دانش آموختگان می‌توانند تا با مراجعه به بخش مربوطه در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به نشانی www.sctae.jdsharif.ac.ir و یا شماره تلفن ۶۶۰۷۵۶۲۶ از مشاوره تخصصی بهره‌مند شوند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها