دوره جامع متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی

اطلاعات بیشتر​

متره و برآورد به فرایند اندازه‌گیری مقدار مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقدار مصالح به کار رفته در یک پروژه اجرا شده گفته می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها و آنالیزها معمولاً در جدول‌هایی خاص انجام می‌گیرند که جدول های صورت وضعیت (جدول ریز متره، خلاصه متره، و ) نامیده می‌شوند. این صورت وضعیت‌ها که ملاک دریافت و پرداخت هزینه‌ها در پروژه‌ها هستند متره و برآورد نامیده می‌شوند و افرادی که این محاسبات را انجام می‌دهند مترور نامیده می‌شوند که وظایف متعددی دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زمانبندی ساخت و ساز
  • تعیین نرخ در مناقصه‌ها
  • مقدار و کیفیت مصالح مورد نیاز
  • برآورد نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه

متره و برآورد، پیش بینی هزینه‌های یک پروژه عمرانی است و از آنجایی که معیار تصمیم‌گیری برای انجام یا عدم انجام یک پروژه در مطالعات اولیه به سه عامل اصلی هزینه، زمان و کیفیت وابسته است، در هر پروژه عمرانی (ابنیه، تونل، راه و ) انجام متره و براورد جزء جدا نشدنی تصمیم‌گیری و مدیریت پروژه می‌باشد.

صورت وضعیت توسط پیمانکار تهیه و تنظیم می‌شود و پس از بررسی و تایید دستگاه نظارت و مهندسین مشاور جهت تایید و پرداخت به کارفرما ارسال می‌گردد.

مزایای آموزش و استفاده از متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی:

متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- محاسبه زمان تحویل پروژه

۲- محاسبه بودجه مورد نیاز پروژه 

۳-محاسبه ماشین آلات و ابزار مورد نیاز پروژه

۴-محاسبه مقدار مصالح و نیروی انسانی مورد نیاز پروژه

مخاطبین دوره متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی:

مهندسان و دانشجویان رشته‌های عمران، معماری و راهسازی، مجریان و مدیران پروژه‌های عمرانی، مشاوران و پیمانکاران و افرادی که به دنبال آموزش‌های کاربردی و صنعتی و ارتقاء مهارت‌های خود هستند، می‌توانند در این دوره شرکت نمایند.

فارغ التحصیلان دوره متره و برآورد و صوت وضعیت نویسی می‌توانند در پروژه های عمرانی و صنعت ساختمان مشغول به کار بشوند و توانایی بررسی نقشه‌ها و جزئیات اجرایی، تهیه فهرست بها و صورت وضعیت نویسی، محاسبه بودجه مورد نیاز پروژه و … را داشته باشند.

مسیر یادگیری دوره متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف:

در این دوره آموزشی به تدریج با مباحث و اصول متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی از جمله: محاسبه زمان بندی، مصالح و ابزارهای مورد نیاز پروژه و… آشنا می‌شوید. در پایان دوره می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های عمرانی را کسب کنید.

پس از این دوره می‌توانید در سایر دوره‌های گروه آموزشی عمران از جمله آموزش محاسبات ساختمان شرکت نمایید و یک پله بالاتر از تخصص آموزش ببینید.

سرفصل‌های آموزشی​

سوالات متداول​

این دوره بصورت آنلاین و در بستر ادوبی کانکت Adobe connect برگزار می‌شود.

پس از گذراندن دوره و در صورت کسب نمره قبولی در آزمون‌ها و پروژه‌ها به فراگیران گواهینامه ارائه می‌شود.

دوره‌هایی که هزینه آن‌ها بالای 4 میلیون تومان است شرایط پرداخت اقساط دارند. برای اطلاع از نحوه پرداخت اقساط با کارشناس گروه آموزشی مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

برای شرکت در این دوره باید با رشته مهندسی عمران و ساختمان آشنایی داشت.

جهت آشنایی با نحوه ترجمه مدارک جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به این لینک مراجعه کنید.

نظرسنجی​

59 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره و ثبت‌نام: