دوره تهیه نقشه های اجرایی معماری(فاز۲)

اطلاعات بیشتر​

برای ساخت یک ساختمان، بعد از تکمیل نهایی و قطعی طرح، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰ یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند. نقشه‌هایی که ویژگی‌های معماری ساختمان از قبیل: نحوه ی استقرار و روابط فضاها و مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهند و به اصطلاح نقشه‌های فاز یک معماری نام دارند. این نقشه‌ها برای معرفی ساختمان و طرح به کارفرما میباشند. از نقشه های فاز یک می توان، اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود. در این مرحله کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص می دهند و در مراحل بعد، آنها را اصلاح می کنند.

نقشه‌های فاز یک ساختمان دقت و اطلاعات لازم برای اجرای ساختمان را ندارند. برای مثال، در آن نوع فونداسیون‌ها، ابعاد ستون‌ها، مسیر لوله‌ها، جنس دیوارها، جنس و جزئیات درها و پنجره‌ها، مصالح کف سازی، محل استقرار لامپ‌ها و … مشخص نشده است. از این رو، برای اجرای هر ساختمان با بهره گرفتن از نقشه‌های فاز یک، نقشه‌های اجرایی (فاز دو) آن را تهیه می‌نمایند.

به کلیه نقشه های معماری اجرایی، نقشه های فاز دو می گویند. نقشه های فاز دو با طرح اولیه، و سایر نقشه ها متفاوت می باشد، در این نقشه ها باید کلیه جزئیات اجرایی و ابعاد اندازه ها درج شود، تا یک معمار بتواند نقشه ساختمان را به راحتی روی زمین پیاده، و ساختمان را بنا کند. نقشه های فازدومطابق با ضوابط و مقررات ملی ساختمان باشد.

نقشه‌های فاز دو ساختمان شامل موارد زیر است:

  • نقشه‌های فاز دو معماری: که توسط مهندس معمار طراحی می شود که مشخصات کامل مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌های مختلف ساختمان را تعیین می کند .
  • نقشه‌های فاز دو سازه: که توسط مهندس محاسب طراحی می شود و به معرفی مشخصات فونداسیون ها، ستون‌ها، تیرها و پوشش سقف‌ها می پردازد.
  • نقشه‌های تأسیسات مکانیکی: که توسط مهندس مکانیک طراحی می شود و به معرفی سیستم آبرسانی، دفع فاضلاب، نحوه ی گرمایش و سرمایش می پردازد.
  • نقشه‌های تأسیسات الکتریکی: که توسط مهندس برق طراحی می شود و به معرفی سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان می پردازد.

دوره‌ های دیگر شامل آموزش محاسبات ساختمان و دوره متره و برآورد است.

سرفصل‌های آموزشی​

سوالات متداول​

این دوره بصورت حضوری برگزار می‌شود.

  پس از گذراندن دوره و در صورت کسب نمره قبولی در آزمون‌ها و پروژه‌ها به فراگیران گواهینامه ارائه می‌شود.

 دوره‌هایی که هزینه آن‌ها بالای 3 میلیون تومان است شرایط پرداخت اقساط دارند. برای اطلاع از نحوه پرداخت اقساط با کارشناس گروه آموزشی مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

برای شرکت در این دوره باید با رشته مهندسی عمران و ساختمان آشنایی داشت.

جهت آشنایی با نحوه ترجمه مدارک جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به این لینک مراجعه کنید.

2 دیدگاه

مشاوره و ثبت‌نام: