مکانیک

تاسیسات مکانیکی ساختمان

انسان در طول تاریخ همگام با تکامل خود همواره سعی در بالا بردن سطح رفاه خود داشته و این تلاش برای بالا بردن سطح رفاه پس از انقلاب صنعتی تبدیل به جنگی تمام عیار با قوانین طبیعت شد انسان عصر جدید، سعی در زیر پا گذاشتن قوانین حاکم بر جهان داشت. او مسئله جاذبه نیوتون را با نیرو هایی که توسط پمپ های گوناگون تولید می شد حل کرد تاجایی که امروزه در برج خلیفه در امارت آب را از زمین تا ارتفاع 829 متری در طبقه 163رسانده است در فصول سرد سال در نقاط سرد خیز دمای مطبوعی را برای محل زندگی خود فراهم کرده و در گرم ترین نقاط جهان سرما را برای رفاه خود به خدمت گرفته، در اجتماعات انسانی خود هوا تازه را وارد محیط های بسته کرده وگاز ها و هوای کثیف را از خود دور نموده ، سلاح های انسان در این جنگ تاسیسات و تجهیزاتی بودند که اکثراً در خط مقدم موتور خانه ها مستقر می شدند

چینش نا صحیح این تاسیسات و تجهیزات می توانست باعث عدم کارایی بهینه سیستم  شود و هزاران مشکلی که به واسطه عدم رعایت اصول می توانستند انواع هزینه ها را برای انسان به وجود بیاورد و دلایلی مثل منابع محدود، هزینه مالی بالا ،آلودگی هوا و… انسان را بر این داشت تا برای بدست آوردن رفاه، منطقی تر و اصولی تر رفتار کند.

تاسیسات ساختمانی چیست؟

در واقع تاسیسات ساختمانی  از نیازهای اساسی هر ساختمان(مسکونی،صنعتی،تجاری و…) می باشد.

تاسیسات ساختمانی یکی از بخش‌های مهم و کلیدی در هر ساختمان است و شامل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گاز، آب ، تخلیه فاضلاب و… می باشد.

تاسیسات ساختمانی به دو دسته تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود البته این تقسیم بندی به این معنا نیست که این دو از یکدیگر متمایز یاشند به طور مثال بسیاری از پمپ های آب در ساختمان با نیروی الکتریکی و برق کار می کنند.(البته این تاسیسات در برخی ازکتاب ها به سه دسته تاسیسات الکتریکی ،مکانیکی و تهویه مطبوع تقسیم می شود. ولی به طور کلی تهیه مطبوع در بسیاری از کتب مرجع زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی قرار گرفته است.

حتما بخوانید: تجهیزات مكانيكی در دیتاسنترها

قلب تأسیسات مکانیکی ساختمان

تاسیسات مکانیکی مهم‌‌ترین بخش تاسیسات ساختمانی است و ساکنین به طور روزمره با آن سر و کار دارند. برخی تاسیسات مکانیکی را قلب ساختمان می‌دانند که هر گونه اختلال در آن عواقب جدی را به همراه دارد. می‌توان گفت آرامش و آسایش ساکنین در گرو عملکرد بی‌عیب و نقص تاسیسات مکانیکی است.

تاسیسات مکانیکی در ساختمان به طور کلی شامل موارد زیر می شود :

  • تاسیسات حرارتی (گرمایشی و سرمایشی)
  • تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)
  • تاسیسات گاز رسانی
  • تاسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)
  • تاسیسات آتش نشانی ( اعلام حریق، اطفاء حریق)
  • تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان ( تاسیسات گازهای طبی)
  • تاسیسات سیستم‌های بخار
  • طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور
  • طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره

همان طور که در ابتدای پست اشاره شدمشکلاتی مثل منابع محدود، هزینه مالی بالا ،آلودگی هوا و… انسان را بر این داشت تا برای بدست آوردن رفاه، منطقی تر و اصولی تر رفتار کند. انسان با در در اختیار گرفتن علم فیزیک و مهندسی اصول نقشه کشی برای چیدن تاسیسات استاندارد ها و اصولی را تدوین کرد که آن را دانش طراحی تاسیسات مکانیکی می نامیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان وارد صفحه مربوطه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا