علم داده و هوش مصنوعی

زبان برنامه نویسی R+(لینک دانلود )

پروژه زبان برنامه نویسی R در سال ۱۹۹۵ توسط Robert Gentleman و  Ross Ihaka در گروه آمار دانشگاه Auckland نیوزلند بوجود آمد. این زبان برنامه نویسی به صورت متن باز و رایگان و تحت لایسنس GPL عرضه شده است. در حال حاضر این زبان به دلیل وجود قابلیت ها و امکانات فراوان از سوی مشتریان مختلف برای استفاده های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و هم اکنون توسط گروهی از متخصصان علم آمار به نام “تیم هسته نرم‌افزار “R با صفحه‌ای در آدرس www.r-project.org در حال توسعهٔ فعال می‌باشد.

این زبان یکی از زبان های برنامه نویسی و یکی از ابزار های پرکاربرد برای مهندسان و دانشمندان و تمام کسانی که در حوزه کاوش داده ها فعالیت دارند محسوب می شود که به منظور محاسبات آماری و تحلیل بر روی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت متن باز و رایگان است.البته این نرم افزار دو نسخه دیگر هم دارد که متن باز نیستند یکی برای پردازش داده های کلان یا بیگ دیتا و دیگری برای محاسبه ابری.

مزایای زبان R

کی از مزایای مهم زبان R حجم بالای داکیومنت و مستندات آن است که می توانید در سایت های مرجع این زبان (r-project.org و cran.r-project.org) مشاهده کنید. زبان R تکنیک های زیادی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد که به چند نمونه اشاره می کنیم:

  • تکنیک های کار با داده های مبتنی بر داده های فضا و مکان پردازش ها
  • تکنیک های مصور سازی
  • تکنیک های خوشه بندی
  • تکنیک های کاوش متن
  • تکنیک های رده بندی
  • تکنیک هایی در خصوص تحلیل داده های شبکه های اجتماعی
  • تکنیک های پردازش و پیش پردازی داده ها

علاوه بر این ها امکان اجرای آن بر روی سیستم عامل هایی پر استفاده مانند یونیکس و لینوس، ویندوز و مک فراهم است.

همچنین R حاوی محدودهٔ گسترده‌ای از تکنیک‌های آماری (از جمله: مدل‌سازی خطی و غیرخطی، آزمون‌های کلاسیک آماری، تحلیل سری‌های زمانی، رده‌بندی، خوشه‌بندی و غیره) و قابلیت‌های گرافیکی است. در محیط R، کدهای C، C++ و فورترن قابلیت اتصال و فراخوانی هنگام اجرای برنامه را دارند و کاربران خبره می‌توانند توسط کدهای سی، مستقیماً اشیا R را تغییر دهند.

r

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا