مدیریت و مهندسی صنایع

طراحی محصول چطور انجام می‌شود؟

قبل از ورود به تعریف طراحی صنعتی باید به درک جامعی از محصول رسید که اصلا محصول یعنی چه؟در پست های قبلی رایلرن به طور کلی محصول تعریف شده ولی بطور اجمالی محصول می‌تواند یک چیز فیزیکی باشد که می‌توانید در قفسه‌های فروشگاه پیدا کنید، مثل یک پاکت شیر یا یک آچار ، یا می‌توانند غیر قابل لمس باشند مانند نرم‌افزار، خدمات و حتی اطلاعات، مانند آنتی ویروس یا نظافت یک ساختمان و یا یک دوره آموزشی یا کارگاه.به طور خلاصه محصول چیزی است که در مرحله تحویل فرآیند طراحی محصول به مشتری ارائه می‌شود.محصول نتیجه نهایی کار طراح محصول است که در جهت رفع نیاز کاربر انجام شده است، حالا پس از توافق بر سر این مفهوم با ادامه این مطلب همراه باشید تا به بررسی روند طراحی محصول و جایگاه شغلی آن بپردازیم.

طراحی محصول به چه معناست؟

طراحی محصول(Product Design) فرایند هدایت جریان نوآوری با شناخت کامل مشتری در جهت رفع نیاز های آن و یا هدف قرار دادن یک بازار مشخص است طراح محصول تلاش می کند تا ایده پردازی و با خلق و تولید مجدد محصولات بهترین تجربه را برای مشتری رقم بزند این تجربه خوب برای مشتری مستلزم داشتن شناخت طراحان محصول از عادات، رفتارها، تعارضات، شکایات، علایق و سرگرمی های مشتری و بهره گیری از دانش عملی و تجربه خود در فرایند طراحی محصول است.

نقش طراحان محصول، ترکیب کردن هنر، علم و فن آوری است با هدف خلق محصولی است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. امروزه ظهور ابزارهای دیجیتالی موجب شده‌اند تا طراحان بتوانند به شیوه‌هایی خارق‌العاده در برقراری ارتباط، تجسم کردن، تحلیل کردن و تولید محصولات بپردازند که فرآیند کاری آن‌ها را به کلی متحول کرده است. علاوه بر آن خلق یک محصول بی نقص سبب می شود تا محصول چرخه عمر خود را استاندارد و بدون نقص طی کند همچنین اگر محصول طراحی شده آنقدر قوی و مشتری پسند باشد که بتواند دل مشتریان را بدست بیاورد کار واحد بازاریابی هم به شدت ساده شده است و می توانند با بودجه خیلی کم محصول را به مشتریان پیشنهاد دهند.البته این طراحی بی نقص فقط یکبار انجام نمی شود بهتر است بگوییم طراحی محصول یک فرایند پیوسته است و نقش اساسی در اصلاح، بازبینی و ارتقا ویژگی های محصول دارد و محصولی که مورد باز بینی و بازطراحی قرار نگیرد به صورت خودکار از بازار حذف خواهد شد و چرخه غیر استانداردی خواهد داشت.

شروع داستان طراحی محصول

پیش از انقلاب صنعتی و شروع عصر تولید انبوه، اغلب محصولات به صورت دست ساز تولید و عرضه می شدند. این بدان معناست که ما محصولات بسیار کمتری برای فروش و عرضه در بازار داشتیم، قیمت ها بالاتر بود و مزیت رقابتی نیز به شکل امروزی آن وجود نداشت.پس از انقلاب صنعتی و ورود کارخانه های متعدد برای تولید انبود محصولات مصرفی و شکل گیری بازارهای رقابتی، طراحان صنعتی نیز کم کم جای خود را به عنوان اشخاصی تاثیرگذار در صنایع مختلف بازکردند تا بتوانند با طراحی و معرفی محصولی کاربردی و در عین حال زیبا، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند به طور خلاصه طراحی صنعتی زمانی پدیدار شد که تولید محصولات انبوه شدند. در حالی که در دوران پیش از صنعت، هر صنعتگری می‌توانست محصولات خود را طراحی و اصلاح کند، زمانی که تولید متمرکز و استاندارد شد، نیاز به نقش طراح به طور خاص وجود داشت. در طی این چند دهه، یکی از زیربخش های مهم طراحی صنعتی جای خودش را به عنوان یک حرفه مستقل و اثربخش در صنایع پیدا کند و آن چیزی نیست جز طراحی محصول،طراحان صنعتی فقط قادر به طراحی محصولات فیزیکی بودند . اما طراحان محصول می توانند هر محصولی اعم از دیجیتال و غیردیجیتال، آموزشی، نرم افزاری و… را طراحی کنند.

گام های پروسه تفکر طراحی به گفته Cam Sackett

از آنجا که جزییات پروسه طراحی محصول در هر شرکت و سازمانی نسبت به هم متفاوت است، متخصصان طراحی محصول می بایست فلسفه و چهارچوب یکسانی را در تفکر طراحی دنبال کنندهر چند که فرایند طراحی محصول اغلب اوقات مسیری خطی نیست و ممکن است مثل یک پازل این گام ها جدا ،جدا این فرآیند را کامل کنند

  • همدردی با مردم
  • درک مشکل یا نیاز
  • ارائه راه حل
  • ساخت نمونه اولیه
  • آزمودن نتیجه

مسیر طراحی محصول

سیر تکامل محصول و مسیری که پیش روی خود دارد مستلزم تعامل و همکاری های متقابل فراوان است. غیر معمول نیست که طراحان محصول قبل از پیوشتن به تیم توسعه محصول برای تولید نمونه های اولیه میبایست با مدیران محصول و کارشناسان تجاری مشورت کرده و مشارکت داشته باشند.
در مسیر طراحی محصول، استفاده حداکثری از منابع و همچنین بازخورد کاربران می تواند آینده محصول و مسیری که شما میبایست آن را تدوین کنید را به خوبی شکل خواهد داد.
طراحی محصول استاندارد فقط در سازمان هایی می تواند به غایت خود نزدیک شود که فرهنگ یادگیری به طور مستمر انجام شو. حرکت رو به جلو در طراحی محصول با پاسخ به سوالات ناشناخته و همیشگی در محیط های کاری بزرگ معمولا ممکن نمی باشد.

ابزارهایی که طراحان محصول از آنها استفاده می کنند

  • برنامه های journey mapping
  • برنامه های wire framing
  • برنامه های طراحی گرافیک
  • برنامه های prototyping
  • ابزارهای تحقیق و تحلیل داده مثل spreadsheets واپلیکیشن های sophisticated A/B test
  • نرم افزارهای CAD
  • برنامه های مدیریت پروژه مثل Trello و jira
  • برنامه های طراحی نقشه راه مثل product plan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا