علم داده و هوش مصنوعی

مخترع زبان برنامه نویسی پایتون که بود؟ و چه کرد …؟

مخترع زبان پایتون و نحوه شکل گیری آن چگونه بوده است؟ زبان برنامه نویسی پایتون یکی از قدرتمند ترین و در عین حال ساده ترین زبان های برنامه نویسی در جهان می باشد که نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی زبانی جدید است.

برای اولین بار پایتون در سال ۱۹۹۱ (میلادی) توسط خودو فان روسوم در مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه CWI در کشور هلند ایجاد شد. هدف اصلی مخترع پایتون ارائه جانشینی برای زبان برنامه‌نویسی ای‌بی‌سی بود که قابلیت پردازش استثناها را داشته باشد.

خَودو طراح اصلی پایتون است و نقش مداوم او در تصمیم‌گیری پیرامون اهداف آن، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیرخواه جاویدان را بدهد.

Benevolent dictator for life یا به اختصار BDFL عنوانی است که به تعداد کمی از رهبران پروژه‌های نرم‌افزاری آزاد و متن‌باز اطلاق می‌شود

از همان ابتدا، پایتون به‌منظور پر کردن شکاف‌های موجود در دنیای برنامه‌نویسی و ارائه راهکاری به‌منظور نوشتن اسکریپت‌هایی که فرآیند انجام یکسری از کارهای روتین‌ خسته‌کننده را به ‌طور خودکار اجرا کنند یا ساخت یک نمونه اولیه از برنامه‌های کاربردی که در یک یا چند زبان دیگر پیاده‌سازی شوند، مورد استفاده قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی: چرا زبان جاوا؟

فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است.

پایتون مدل‌های مختلف برنامه‌نویسی (از جمله شی‌گرا و برنامه‌نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغیرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند که سبب شده است در چند سال گذشته، پایتون به یکی از ابزارهای تراز اول در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی، مدیریت زیرساخت‌ها و تحلیل داده‌ها تبدیل شود.

امروزه پایتون در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب و مدیریت سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها که رشد انفجاری به خود گرفته‌اند و همچنین هوش مصنوعی به یکی از بازیگران اصلی دنیای فناوری تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسی موفقیت چشم‌گیر و کاربرد گسترده را مدیون یکسری ویژگی‌های ارزشمندی است که هم در اختیار توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و هم در اختیار توسعه‌دهندگان تازه‌کار قرار داده است. از جمله این ویژگی‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

دوره پیشنهادی: دوره جامع برنامه نویسی پایتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا