برنامه نویسی و فناوری اطلاعات

معاملات الگوریتمی و ربات های تریدر

تعریف ربات های تریدر در بازار ارز های دیجیتال

تریدر های بازارهای مالی سنتی مثل کارمندهای ادارات ساعت کار مشخصی برای فعالیت دارند و در همان زمان مشخص نوسانات محدودی را تجربه می کنند و در این زمان مشخص می‌توانند معاملات خود را مدیریت کنند. این دقیقاً نقطه نقطه تفاوتی است میان بازار های سنتی و بازار رمزارز ها که در تمامی ساعات شبانه‌روز فعال است و تعطیلی ندارد. تریدرهای ارز دیجیتال برای مدیریت معاملات خود باید تمام طول روز را پای چارت باشند تا بتوانند معاملاتی با حداکثر سود و کم‌ترین ضرر انجام دهند. ربات ارز دیجیتال به این منظور به‌وجود آمده است که تریدرها بتوانند با کمک آن‌ها سرمایه‌گذاری خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند

این ربات‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا در لحظاتی که امکان دسترسی به بازار را ندارند و از سیستم خارج شده‌اند، فرصت‌های معاملاتی مناسب را از دست ندهند. به‌طور کلی ربات معامله‌ گر ارز دیجیتال یک دستیار معاملاتی است که می‌تواند ۲۴ ساعته خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهد.

ربات های تریدر یا معامله‌گر را قبل‌تر در بازار فارکس و سهام استفاده می شدند و در حال حاضر ۸۰ درصد بازار سهام را این ربات ها می چرخانند اما دلیل اصلی استفاده از این ربات ها در بازار فارکس محدودیت زمانی نبود بلکه تفکر استراتژیکی که از دید وارن بافت عامل ثروت بود می گفت حتی در خواب هم پول در بیاورید و دقت بالای کامپیوتر نسبت به انسان عواملی بودند تا تریدر ها و حتی بنیاد های سرمایه گذاری به سمت معاملات الگوریتمی بروند.

این ربات‌ها مدتی است به بازار ارز دیجیتال نیز راه پیدا کرده‌اند و تریدرهای این بازار برای سهولت کار و ترید ارز دیجیتال با سود بیشتر و ریسک کمتر از ربات ارز دیجیتال به‌عنوان یک دستیار هوشمند استفاده می‌کنند.

شاید این مطلب را نیز بپسندید: بلاکچین چیست؟

نحوه کارکرد ربات های تریدر در بازار ارز دیجیتال

ربات تریدر با توجه به الگوریتم‌هایی که سازنده‌ی آن برنامه نویسی می کند به دور از تصمیمات احساسی و هیجانی معامله انجام می‌دهند و به‌طور دقیق بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و تصمیمات داده محور پیش می‌رود. البته دیدگاه نویسندگان الگوریتم ربات‌ها نیز از اهمیت بالایی در درصد موفقیت معاملات این ربات ها دارد و اگر شاخص‌ها به‌درستی برای ربات تعیین نشود، روند اشتباه توسط ربات متوقف نخواهد شد. پس دقت تعیین شاخص در این نرم‌افزارها بسیار مهم است.

برخی ربات‌ها علاوه بر قابلیت خرید و فروش، می‌توانند قیمت‌ها و روند بازار را پیش‌بینی کنند. توسعه‌دهندگان برای این ربات‌ها طوری کدنویسی می‌کنند که قابلیت تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت را نیز داشته باشند. ‌آن‌ها با افزودن یک الگوریتم اندیکاتور این امکان را برای نرم‌افزار فراهم می‌کنند. در این شرایط ربات مانند انسان با‌توجه به اخبار روز و نوسانات بازار خرید و فروش می‌کند حتی در درجات پیشرفته تر با یادگیری ماشین ربات ها با گذر زمان ربات از خطا هایی که انجام داده یاد خواهد گرفت و دقیقتر خواهد شد.

انواع ربات‎ ارز دیجیتال

ربات‌های معامله‌گر زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ترید ارز دیجیتال استفاده کرد. دو نمونه از ربات ارز دیجیتال عبارتند از:

ربات تریدر آربیتراژ: 

یکی از معروف‌ترین آن‌ها ربات آربیتراژ است. در دنیای غیر متمرکز این ربات‌ قیمت‌ها را در صرافی‌های مختلف بررسی می‌کند و بر اساس تغییرات معاملات را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه نوسان قیمت در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند زیاد باشد و کار کرد این ربات ها به این شکل است که یک رمز ارزی را در صرافی Aبه قیمت x می خرد و در صرافی Bبه قیمت x+yمی فروشد که از این معامله y دلار سود می کند

ربات وام دهی ارز دیجیتال: 

این ربات به معامله‌گران ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا به سایر تریدرها وام دهند و آن را بعد از گذشت مدت زمان معینی با سود دریافت کنند این ربات ها بیشتر در صرافی ها و بنیاد های مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 ربات ترند: 

یکی دیگر از انواع ربات ارز دیجیتال، ربات ترند است. این ربات با مشاهده رشد قیمت یک ارز مخصوص با توجه به الگو های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، یک سفارش خرید در آن ارز باز می‌کند و با حد سود و ضرر مشخص شده معامله را پایان می دهد.

 تفاوت‌های ربات‌ ارز دیجیتال با انسان

ربات‌ ارز دیجیتال هنگام انجام معاملات در مقایسه با انسان دارای برخی تفاوت‌های مهم است که عبارتند از:

سرعت: ربات‌ها مانند مغز انسان ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات ندارند و در زمانی کوتاه می‌توانند حجم بالایی از داده‌ها را پردازش کنند.

احساس: ربات ارز دیجیتال درگیر هیجان، ترس یا طمع نمی‌شود. این در حالی است که انسان‌ها بیشتر وقت‌ها از روی احساس معامله می‌کنند. اما ربات‌ها طبق الگوریتم‌های مشخص شده و هوش مصنوعی به انجام معاملات می‌پردازند.

ظرفیت پردازش: یک ربات به آسانی می‌تواند چند گیگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه پردازش کند. اما مغز هیچ انسانی قادر به پردازش این حجم اطلاعات در زمان کوتاه نخواهد بود.

زمان معامله: بازار کریپتو خاموشی ندارد و در تمام ساعات شبانه‌روز فعال است. ۲۴ ساعته معامله انجام دادن برای انسان دور از منطق و عقل است. اما ربات ارز دیجیتال به آسانی در تمام طول شبانه‌روز می‌توانند بدون وقفه خرید و فروش انجام دهند.

ربات تریدر

ربات های معروف ترید ارز دیجیتال

در حال حاضر تعداد زیادی ربات ارز دیجیتال به بازار معرفی شده است که معامله‌گران برای کسب سود بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند اما برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تری کاماز (۳Commas)
  • کریپتو هاپر(Cryptohopper)
  • شِرِمپی (Shrimpy)
  • هاس بات (Hassbot)
  • ترید سانتا (TradeSanta)
  • کریپتو تریدر(cryptotrader)
  • گکو (GEKKO)
  • گان بات (Gun bot)
  • مارجین (Margin)
  • زیگنالی (Zignaly)
  • بیتس گپ (Bitsgap)
  • لایو تریدر (Live Trader)
  • زِن بات (Zen bot)
  • کَپ کلاب (cap.club)
  • پروفیت تریلر (Profit Trailer)
  • بوتی ترید (Botee.Trade)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا