عمران و معماری

معروف ترین ساختمان های جهان

در این مقاله ۱۰ تا از معروف ترین ساختمان های جهان را معرفی می‌کنیم که از آن ها به عنوان معروف‌ترین ساختمان‌های جهان یاد می‌شود.

برخی از این ساختمان‌ها برای ما آشنا هستند و بعضی از آن ها را به خوبی می‌شناسیم و یا ممکن است از آن ها بازدید کرده‌باشیم.

این ساختمان‌ها به دلایل مختلفی ازجمله جذابیت‌های معماری، اهمیت تاریخی و یا هر دو، معروف هستند.

۱. ایا صوفیه – استانبول، ترکیه

این مکان تاریخی، اکنون یک موزه است؛ اما درگذشته کلیسای جامع پدرسالاری ارتدوکس یونانی بوده است که بعداً به مسجدی در امپراتوری عثمانی تبدیل‌شده است. این مکان، در سال 537 بعد از میلاد ساخته‌شده است. علت شهرت آن، گنبد برجسته آن است که آن را به بزرگ‌ترین و چشمگیرترین بنای زمان خود تبدیل کرده بود.

این مکان، ضمن بهره‌گیری از معماری اصیل بیزانس، یک نقطه عطف نیز در تاریخ معماری محسوب می‌شود. در سال 2019، اردوغان گفت که او کارکرد ایاصوفیه را از یک موزه به یک مسجد تغییر خواهد داد که البته این کار، نیازمند تأیید کمیته میراث جهانی یونسکو است.

۲. گوگنهایم – شهر نیویورک، ایالات‌متحده

موزه سلیمان رابرت گوگنهایم نیویورک از موزه‌های مشهور شهر نیویورک است. موزه در منهتن در کرانه شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد.

این موزه که در ۱۹۳۷ میلادی افتتاح گردید توسط معمار بزرگ آمریکایی فرانک لوید رایت طراحی گردید. محاسبات فنی این بنا را ویلیام وسلی پیترز انجام داد.

این بنا، توسط کارشناسان بین‌المللی مورد استقبال قرارگرفته است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثاری که در سال 1980 در بررسی معماری جهانی به پایان رسیده، برگزیده شد. دولت باسک، هزینه ساخت 100 میلیون دلار را تأمین کرد.

۳. تاج‌محل – آگرا، هند

تاج‌محل، یکی از شگفت‌انگیزترین، معروف ترین ساختمان های تاریخ و شاهکار معماری می‌باشد که درواقع، به‌عنوان یک مقبره از مرمر سفید عاج در آگرا هند به شمار می‌رود. تاج، توسط امپراتور مغول، شاه جهان، مأمور شد كه مقبره همسر موردعلاقه خود را بنا کند.

این کار توسط ۲۰۰۰۰ کارگر در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید، اما ۱۰ سال دیگر طول کشید تا پروژه‌های دیگر ساختمان تکمیل شود. تاج‌محل، سالانه حدود ۸ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود.

۴. خانه رقص- پراگ، جمهوری چک

خانه رقص که از آن به‌عنوان Fred و Ginger یاد می‌شود، نامی بود كه به ساختمان Nationale-Nederlanden واقع در جاده Rašín در پراگ داده شد. این ساختمان، توسط معمار کرواتی-چک Vlado Milunić با همکاری معمار کانادایی-آمریکایی فرانک گری طراحی شد و چهار سال طول کشید تا درنهایت، در سال ۱۹۹۶ به پایان برسد.

در زمان طراحی، سبک معماری ساختمان، به دلیل عدم تطابق با ساختمان‌های سنتی باروک، گوتیک و هنر نوین پراگ، بسیار موردبحث قرار گرفت. بااین‌حال، رئیس‌جمهور پیشین چک، واسلاو هاول، از این پروژه به‌منظور گسترش فعالیت‌های فرهنگی حمایت کرد.

۵. قلعه چنانسو(Château de Chenonceau) در Chenonceaux، فرانسه

“Chenonceau, France – August 16, 2012 Chateau de Chenonceau with by River Cher”

این کاخ فرانسوی در دهکده کوچک Chenonceaux و بر روی رودخانه Cher ساخته‌شده است. این شهر یکی از معروف‌ترین کاخ‌های دره Loire است. قسمت‌های مختلفی از این قلعه در زمان‌های مختلف در طول سال‌ها تکمیل‌شده است.

کاخ فعلی در سال ۱۵۱۴-۱۵۲۲ بر روی پایه‌های یک آسیاب قدیمی ساخته شد و بعداً به روی رودخانه گسترش یافت. فیلیبرت لوور، معمار رنسانس فرانسوی، در سال‌های ۱۵۵۶ تا ۱۵۵۹ پل بالای رودخانه را ساخت و به دنبال آن ژان بولانت، گالری را بر روی این پل بین سال‌های ۱۵۴۰ تا ۱۵۷۶ بنا کرد.

۶- اهرام جیزه – جیزه، مصر

این اهرام بین ۲۵۸۹ تا ۲۵۰۴ سال قبل از میلاد توسط بیش از ۱۰۰۰۰۰ انسان ساخته‌شده‌اند که شامل مقبره‌هایی از افراد دوران پادشاهی قدیم مصر می‌شوند. فرعونیان مصری اعتقاد داشتند که آن‌ها پس از مرگ، به‌صورت خدایان به زندگی خود ادامه خواهند داد؛ بنابراین اهرام Khufu، Khafre و Menkaure به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند تا همه‌چیزهایی را که آن‌ها در زندگی بعدی خود بدان نیاز دارند، شامل شود. این مجموعه اهرام، یکی از پررمز و رازترین اماکن دنیای باستان به شمار می‌رود که سالانه حدود ۱۴.۷ میلیون نفر بازدیدکننده را برای پیاده‌روی در تونل‌های هرم جذب می‌کند.

۷. موزه اورسی – پاریس، فرانسه

این موزه، یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان و همچنین یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردشگری در پاریس است. این موزه در محلی ساخته‌شده که بین سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۰ ایستگاه راه‌آهن بوده است. موزه اورسی، برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد و در حال حاضر بخش اعظم هنر فرانسه ازجمله نقاشی‌های Monet، Renoir، Van Gogh، Degas و سایر امپرسیونیست‌ها و پساامپرسیونیست‌های معروف را شامل می‌شود. در این موزه، علاوه بر این نقاشی‌های معروف، مجموعه گسترده‌ای از مجسمه‌ها، مبلمان و تصاویر نیز در معرض نمایش قرار دارد.

۸- کلیسای جامع وست مینستر – لندن، انگلستان

کلیسای جامع وست مینستر (ساخته‌شده در ۹۶۰ میلادی)، یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی تاریخی لندن می‌باشد که عمدتاً به سبک معماری گوتیک ساخته‌شده و مکان سنتی مراسم تاج‌گذاری، ازدواج و تدفین شاهان و شهبانوهای بریتانیایی بوده است.

از سال ۱۱۰۰ تاکنون، ۱۶ عروسی سلطنتی در این کلیسا برگزارشده است که جدیدترین و برجسته‌ترین آن‌ها، عروسی دوک و دوشس کمبریج در سال ۲۰۱۱ است. پادشاهان مختلف، در ساخت بخش‌هایی از معماری این کلیسا نقش داشتند. هرسال حدود ۱.۵ میلیون نفر از این کلیسا بازدید می‌کنند.

۹. کلیسای جامع سنت باسیل – مسکو، روسیه

کلیسای واسیلی مقدس مسکو که به‌عنوان کلیسای جامع سنت باسیل نیز شناخته می‌شود، در میدان سرخ مسکو واقع‌شده و به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین و قابل‌تحسین‌ترین ساختمان روسیه، نماد این کشور نیز محسوب می‌شود.

این بنا از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ به دستور ایوان مخوف ساخته شد و تا سال ۱۶۰۰ یعنی قبل از ساخت برج ناقوس ایوان مخوف، بلندترین ساختمان روسیه محسوب می‌شود. معماری این ساختمان برخلاف سایر معماری‌های روسیه به سبک شعله‌های یک آتش بزرگ طراحی‌شده است و از سال ۱۹۹۰ به‌عنوان بخشی از کرملین قرارگرفته است.

۱۰. مسجد سلطان احمد – استانبول، ترکیه

مسجد سلطان احمد، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی و معروف ترین ساختمان های مذهبی است که به علت وجود کاشی‌های آبی‌رنگ در طراحی داخلی آن، به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد، یک جاذبه گردشگری مشهور است که در استانبول واقع‌شده و بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ در زمان حکومت احمد اول که مقبره او در مسجد قابل‌رؤیت است، ساخته‌شده می‌باشد. این مسجد، همچنان به کارکرد مذهبی و آیینی خود ادامه می‌دهد و دارای ۵ گنبد اصلی، ۶ مناره و ۸ گنبد کوچک‌تر است. لازم به ذکر است که این مسجد در نزدیکی ایاصوفیه واقع‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا