علم داده و هوش مصنوعی

مهندسی داده چیست و چگونه یک مهندس داده شویم؟

مهندسی داده چیست؟ یکی از جذاب ترین مشاغل در حوزه  Data، مهندسی داده یا Data Engineering  می باشد که در دنیای داده توجه افراد مشغول  را اخیرا به خود جلب کرده است. در این متن با من همراه باشید تا به بررسی این شغل پر طرفدار بپردازیم.

مهندس داده کیست و وظایف آن چیست؟

مهندس داده به کسی گفته می شود که پیاده سازی و نگهداری انبارهای  داده ،استقرار فرایند های ETL،مدیریت جریان داده ها، طراحی معماری برای داده ها، توسعه وگسترش سیستم های نرم افزاری مبتنی بر داده ها و کنترل و گزارش گیری از داده ها و… را بر عهده دارد.

چگونه میتوانیم یک مهندس داده شویم؟

برای اینکه بتوانیم تحت عنوان یک مهندس داده شروع به فعالیت کنیم باید به فراگیری مباحث زیر بپردازیم.

مهندسی داده چیست

دانش تخصصی برنامه نویسی:

یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین مهارت هایی که یک مهندس داده نیاز دارد دانش برنامه نویسی است ،کسب دانش برنامه نویسی در حوزه سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس و زبان های برنامه نویسی همچون SCALA،Python وR بنا به قابلیت های آن در حوزه کلان داده ها(Big Data) از شرایط اصلی و پایه ای برای ورود به این حوزه تخصصی می باشد.

شما میتوانید با شرکت در دوره آموزشی پایتون با این زبان بیشتر آشنا شوید.

استقرار فرآیند ETL:

طراحی و پیاده سازی فرآیند ETL بنا به دغدغه ها ونیازمندی ها، مدیریت جریان داده های سازمان و توانایی کار با انواع پایگاه داده نیز در این فیلد کاری حائز اهمیت است و توانمند بودن در این موضوع می تواند شما را حرفه ای تر سازد .

موتورهای پردازشی کلان داده :

با توجه به گذر زمان و افزایش حجم داده ها ،حوزه های فعالیت مهندسان داده به توسعه دهندگان کلان داده بسیار نزدیک شده است و اگر قصد دارید تا یک مهندس داده حرفه ای باشید باید توانایی کار با کلان داده ها را در خود تقویت کنید . با شرکت در دوره بیگ دیتا با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید.

مدیریت جریان بلادرنگ داده:

یکی ازمولفه های کلان داده حوزه Velocity  یا سرعت نرخ تولید داده ها می باشد .در صورت افزایش حجم داده ها ی ورودی به سیستم های نرم افزاری با بهره گیری از ابزار ها و پلتفرم هایی از قبیل Kafka،آپاچیStrom   یا Flink امکان مدیریت این داده ها فراهم خواهد گردید.

مهندسی یادگیری ماشین:

توسعه مدل های مبتنی بر یادگیری ماشین از وظایف اصلی متخصصین داده یا Data scientist می باشد . در حوزه مهندسی داده گام استقرار مدل های توسعه داده شده وخودکار سازی این فرآیند ها صورت می پذیرد.

یادگیری ماشین با پایتون

جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مفتخر است با برترین اساتید ایران در حوزه علوم داده و با متدولوژی خاص به تدریس این مباحث بپردازد و یکی از پیشگامان در آموزش این علوم در ایران باشد ،اگر می خواهید مهندس داده حرفه ای شوید در دوره مهندس داده(Data Engineer) شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا