عمران و معماری

نقشه های اجرایی فاز 1 و 2

از زمان های گذشته تمامی موجودات به دنبال ساختن سرپناهی برای خود بودند. از تمامی حیوانات تا در نهایت انسان! به همین دلیل امروزه مسکن یکی از مهم ترین نیازهای اولیه انسان ها تلقی میشود. و روز به روز با پیشرفت تکنولوژی بر ارزش و اهمیت آن افزوده میشود.

تا به حال به این فکر کرده اید مسکنی که در آن زندگی میکنید، به چه نحوی ساخته شده است؟ چه مواد(متریال) و مصالحی در ساخت آن به کار رفته است؟ از روی چه نقشه هایی ساختمان شکل گرفته شده است؟

برای ساخت یک ساختمان، بعد از تکمیل نهایی و قطعی طرح، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰ یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند. نقشه‌هایی که ویژگی‌های معماری ساختمان از قبیل: نحوه ی استقرار و روابط فضاها و مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهند و به اصطلاح نقشه‌های فاز یک معماری نام دارند.

این نقشه‌ها برای معرفی ساختمان و طرح به کارفرما میباشند. از نقشه های فاز یک می توان، اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود.

در این مرحله کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص می دهند و در مراحل بعد، آنها را اصلاح می کنند.

نقشه‌های فاز یک ساختمان دقت و اطلاعات لازم برای اجرای ساختمان را ندارند. برای مثال، در آن نوع فونداسیون‌ها، ابعاد ستون‌ها، مسیر لوله‌ها، جنس دیوارها، جنس و جزئیات درها و پنجره‌ها، مصالح کف سازی، محل استقرار لامپ‌ها و … مشخص نشده است.

از این رو، برای اجرای هر ساختمان با بهره گرفتن از نقشه‌های فاز یک، نقشه‌های اجرایی (فاز دو) آن را تهیه می‌نمایند که یکی از پارامترهای بسیار مهم در ساختمان سازی میباشد.

به کلیه نقشه های معماری اجرایی، نقشه های فاز دو می گویند. نقشه های فاز دو با طرح اولیه و سایر نقشه ها متفاوت می باشند، در این نقشه ها باید کلیه جزئیات اجرایی و ابعاد و اندازه ها درج شود، تا یک مهندس بتواند نقشه ساختمان را به راحتی روی زمین پیاده، و ساختمان را بنا کند. همچنین نقشه های فاز دو باید مطابق با ضوابط و مقررات ملی ساختمان باشند.

به صورت کلی نقشه های فاز دو معماری شامل مشخصات مصالح و جزییات اجرایی است؛ که در صورت بی توجهی به آنها امکان بروز حوادث در پروژه های ساختمانی افزایش می یابد.

پیشنهاد برای مطالعه: “شش روش برای جلوگیری از ایجاد فرسایش در ساختمان”

نقشه‌های فاز دو ساختمان شامل موارد زیر است :

نقشه‌های فاز دو معماری: توسط مهندس معمار طراحی می شود که مشخصات کامل مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌های مختلف ساختمان را تعیین می کند .

نقشه‌های فاز دو سازه: توسط مهندس محاسب طراحی می شود و به معرفی مشخصات فونداسیون ها، ستون‌ها، تیرها و پوشش سقف‌ها می پردازد.

نقشه‌های تأسیسات مکانیکی: توسط مهندس مکانیک طراحی می شود و به معرفی سیستم آبرسانی، دفع فاضلاب، نحوه ی گرمایش و سرمایش می پردازد.

نقشه‌های تأسیسات الکتریکی: توسط مهندس برق طراحی می شود و به معرفی سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان می پردازد .

کنترل و هماهنگی این نقشه ها زیر نظر مهندس معمار انجام می‌شود و به عنوان نقشه‌های اجرایی ساختمان در اختیار برنامه ریزان و مجریان پروژه قرار می‌گیرد .

در نهایت نقشه های فاز دو، نقش اساسی و مهمی در طراحی ساختمان ها دارند و در صورت بی توجهی به این پارامتر، امکان بروز حوادث در پروژه های ساختمانی افزایش می یابد و مصداق بارز این ضرب المثل میباشد که:

آموزش مرتبط با این موضوع: آموزش تهیه نقشه های اجرایی معماری فاز 2

 خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا