مکانیک

تجهیزات مكانيكی در دیتاسنتر ها و مزارع بیتکوین

این روزها که با توییت های مختلف قیمت ارز های دیجیتال سر به فلک زده افراد زیادی به فکر معامله و استخراج این ارز ها افتاده اند دیتاسنترها هم که به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی سازمان‌ها شناخته می‌شوند، نقش مهمی را در حوزه اقتصاد دیجیتال ایفا می‌کنند. وابستگی بسیار عمیق کسب و کارهای بزرگ به کارکرد صحیح این مراکز به سطحی از اهمیت رسیده است که بروز هر نوع اختلال پیش‌بینی نشده در تجهیزات و فعالیت‌های یک دیتاسنتر می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وقتی همه طلا استخراج میکنند شما بیل بفروشید!

حتماً این مثال را شنیده اید که در گذشته افراد زیادی برای استخراج طلا در آمریکا و آفریقا تلاش میکردند آنها زمین ها را میکندند تا به طلا برسند اینجا بود که افرادی با فروش بیل حتی از استخراج طلا هم بیشتر درآمد داشتند امروزه نیز این مثال به قوت خودش پابرجا هست فقط جای طلا با دیتای کمپانی ها یا ارزهای دیجیتال عوض شده، اینجاست که فروش تجهیزات و ارائه خدمات در این حوزه می تواند همچون فروش بیل در این دوران حتی از خود طلا هم پرسود تر باشد .

مطلب پیشنهادی: آشنایی با نرم افزارهای بیم BIM

از آنجایی که تاسیسات مکانیکی و زیرساختی از جمله مهمترین قسمت‌های دیتاسنترها و مزارع ارزهای دیجیتال هستند و در تضمین کارکرد صحیح تجهیزات نقش بسزایی را ایفا می‌کنند ارائه خدمات در این حوزه نیز می تواند سود خوبی داشته باشد.

به طور مثال، تجهیزات تاسیساتی مراکز داده یا مزارع ارز های دیجیتال با تنظیم دما، رطوبت و تهویه هوا بر طبق استانداردهای بین‌المللی و همچنین تامین مداوم جریان برق، حتی در صورت وقوع حوادث پیش‌بینی نشده، نیازهای لازم را برای کارکرد بدون وقفه دیتاسنترها و مزارع ارز های دیجیتال فراهم می‌کنند. یوپی‌اس‌ها، دیزل ژنراتورها، چیلرها، پمپ‌ها، تجهیزات مولد‌، تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت‌گیری، فن‌ها و کانال‌های هوا از جمله اصلی‌ترین اجزا تشکیل دهنده تاسیسات مکانیکی در ساختمان دیتاسنترها و مزارع بیتکوین محسوب می‌شوند.

تاسیسات مکانیکی در دیتاسنتر

تاسیسات مکانیکی چه ربطی به دیتاسنتر ها و ماینرها داره؟

تمام تجهیزات الکتریکی مرکز داده یا مزارع استخراج ارزهای دیجیتال مثل سرور ها و ماینر ها ، گرما تولید می­کنند. برای جلوگیری از اختلال در کارکرد این تجهیزات حساس، باید برای مدیریت حرارتی، راهکار مناسبی پیدا کنیم. وظیفه سیستم تاسیسات مکانیکی در مرکز داده یا مزارع بیتکوین این است که ویژگی های محیطی را در محدوده دما و رطوبت مشخصی که در استاندارد های بین المللی توصیه شده است پایدار کند. از این رو این سیستم باید به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته، یعنی به صورت دایم کار و بی وقفه، سرویس بدهد.

به طور کلی، اجزای این مجموعه به 4 گروه تقسیم می­شوند:

گروه اول. تجهیزات مولد مانند چیلر و پکیج های مخابراتی هستند که وظیفه تبدیل سیال عامل انتقال حرارت به یک سیال سرد را بر عهده دارند. برای انجام این کار، در داخل این تجهیزات، عملی ترمودینامیکی انجام می شود و حرارت از سیال گرفته و به هوای خارج سایت تخلیه می شود.

گروه دوم. تجهیزات انتقال و توزیع : آب و هوا به عنوان رایج ­ترین سیال­ های ناقل گرما یا سرما در انواع سیستم­های تهویه مطبوع نیازمند مجاری و تجهیزات ویژه ای هستند تا انرژی کسب نموده از تجهیزات مولد را در اختیار تجهیزات تبادل حرارت قرار دهند. پمپها، لوله ­ها، اتصالات و شیرها از جمله مهم­ترین بخش ­های تجهیزات انتقال و توزیع آب و کانال­ ها، فن­ ها، دمپرها و دریچه ­ها عمده ترین بخش تجهیزات انتقال و توزیع هوا را تشکیل می­دهند.

گروه سوم. تجهیزات تبادل حرارت : تجهیزات تبادل حرارت وسایلی هستند که به روش­های مختلف به عنوان یک واسط، گرما یا سرمای تولید شده توسط دستگاه­های مولد را به فضای مورد نظر منتقل می­کنند. در واقع تبادل حرارت بین سیال و هوای محیط مورد تهویه توسط تجهیزات تبادل حرارت صورت می­گیرد. مانند خنک کننده های بین رکی.

رکن اصلی در این بخش، نزدیک تر شدن به محل نیاز حرارتی با توجه به میزان نیاز آن می­باشد. از این رو راهکارهایی به شرح ذیل موجود است:

  • اتاق مستقل (Cool Pool) : تهویه همسان کل فضای اتاق با استفاده از کانال هوا یا فضای کف کاذب. این روش قدیمی، امروزه با توجه به حرارت تولیدی افزون ترِ تجهیزات اکتیو کاربرد محدودتری دارد و معمولا برای رک های حداکثر 3 کیلووات استفاده می­شود.
  • راهروی مستقل (In-Row) : جهت جلوگیری از اختلاط هوای گرم و سرد و بالا بردن راندمان خنک کننده ها، می توان محدوده حرارتی گرم و سرد را از هم جدا کرد. در این روش می­توان با بهره گیری از کف کاذب یا کانال از تجهیز خارج از راهرو استفاده نمود و یا با استفاده از خنک کننده های بین رکی (In-Row Cooler)، خنک کاری تجهیزات را با راندمان بیشتر و در نزدیکی رک ها انجام داد. از این روش برای رک های 15-3 کیلوواتی استفاده می­شود.
  • رک مستقل (In-Rack) : تجهیز خنک کننده منحصرا به یک رک سرور سرویس دهد. در حالت هایی که نیاز حرارتی بالاتر از روش های پیش گفته بود، بهره گیری از این روش در اولویت است

گروه چهارم. تجهیزات تصفیه، رطوبت زنی و رطوبت گیری : جهت بهبود کیفیت تجهیزات سیستم و کنترل مشخصات هوایی به کار برده می­شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا