مکانیک

پوشش نانوسرامیک یا پولیش؟

پوشش نانوسرامیک بهتر است یا پولیش؟ زیبایی بدنه خودرو برای بسیاری از علاقه‌‌مندان و صاحبان خودرو، مسئله بسیار با‌اهمیتی است. البته رنگ درخشان و بدنه‌ای بدون خط‌ و خش، زیبایی خودرو را چندین برابر می‌کند و این موضوعی است که کمتر کسی می‌تواند نسبتا به آن بی‌تفاوت باشد! وقتی خودروی جدیدی می‌خریم رنگ و زیبایی بدنه‌ی آن، در چشم ما خودنمایی می‌کند. همه‌ی ما مشتاقیم این زیبایی، همیشگی باشد و بتوانیم همیشه از دیدن آن لذت ببریم از این رو، هم‌زمان با رشد صنعت خودروسازی درجهان، هرساله محصولاتی در این حوزه در جهت جلب رضایت علاقه‌مندان به خودرو تولید می‌شود.

ورود فن‌آوری‌های نانو به صنعت خودروسازی، ضمن افزایش جذابیت‌های بصری اتومبیل، منجر به ساخت لایه‌های حفاظتی در جهت حفظ و بالابردن مقاومت بدنه خودرو در برابر خط‌وخش‌ شده است. روکش نانو سرامیک خودرو نیز برای همین منظور وارد بازار شده است. این پوشش سرامیکی به بدنه‌ی خودرو، درخشش و ایمنی بادوام را هدیه می‌کند.

روکش نانوسرامیک یا گلس کوتینگ از جنس پلیمر مایع است که به صورت دستی بر روی بدنه‌ی خارجی خودرو به کار می‌رود. این پوشش بدنه، در پیوند با رنگ فابریک خودرو، یک لایه‌ی محافظتی بر روی سطح خارجی ایجاد می‌کند. به بیان ساده، روکش سرامیکی بین بدنه‌ی خودرو و محیط بیرونی قرار می‌گیرد و مانع از برخورد این دو با یکدیگر می‌شود. این خاصیت، باعث محافظت بیشتر از بدنه خودرو در مقابل گردوغبار می‌شود و نمای ظاهری خودرو را براق و شفاف نگه می‌دارد. هم‌چنین، ذرات ریز نانو موجود در این مایع بی‌رنگ هنگام ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، معایب رنگ بدنه را ترمیم و در صورت وجود هرگونه خط و خش، آن‌ها را ناپدید می‌کند.

پوشش نانوسرامیک بدنه خودرو که اولین‌بار برای تیونینگ (تونینگ به انگلیسیTuning) در لغت به معنای تنظیم است. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تونینگ و بالانس برای رسیدن به بهترین عملکرد است. به‌طور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است.) خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس از آن استفاده ‌شده، در مقایسه با مواد موجود در پولیش های معمولی از دوام بیشتری برخوردار است.

در بحث مقاومت مواد نانوسرامیک در برابر خراش‌های سطحی، سخت‌ترین پوشش با نشان ۹H شناخته می‌شود که دوام، ماندگاری و مقاومت آن به عواملی چون، برند مواد نانوسرامیک، زیرسازی صحیح و اصولی و کیفیت اجرای آن بستگی دارد. در فصل های بارانی و مناطق دارای رطوبت نیز می توان به راحتی از این نانوکاورها استفاده کرد. با استفاده از این کاورها، علاوه بر درخشش و زیبایی ظاهر خودرو، هیچ نگرانی در مورد ایجاد خش در بدنه وجود ندارد.

انواع پوشش نانوسرامیکی:

سرامیک کوارتزی

این مواد، یکی از سخت‌ترین و قوی‌ترین کاورهای سرامیکی حال حاضر هستند که در برابر خط‌‌و‌خش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. شفافیت و ماندگاری سرامیک کوارتزی بسیار بالا است و برای مدت زمان طولانی‌تری خودرو را براق و زیبا نگه می‌دارد.

نانوسرامیک پلیمری

این پوشش به علت پیوند عمیقی که با رنگ بدنه ایجاد می‌کند، کاملا آن را پوشش می‌دهد و جزئی از رنگ بدنه خودرو می‌شود. مقاومت این پوشش بسیار بالا است و برداشتن و پاک‌کردن آن اصلا آسان نیست.

نانوسرامیک هیبریدی

ترکیب پوشش نانوسرامیک پلیمری و سرامیک کوارتزی، منجر به تولید نانوسرامیک هیبریدی شده است که به عنوان بهترین کاور سرامیکی شناخته می‌شود. ترکیب خصوصیات مطلوب دو ماده، این پوشش سخت سرامیکی را تولید کرده است که مقاومت بالایی در محافظت و نگهداری از رنگ بدنه خودرو دارد.

عمده ترین مزیت های استفاده از نانوسرامیک ها عبارتند از:

  1. داشتن خاصیت آبگریزی که در نتیجه مانع از نفوذ یا باقی ماندن لکه های آب روی خودرو می شود.
  2. جلوگیری از خوردگی شیمیایی بدنه خودرو در اثر باران های اسیدی
  3. عدم ایجاد لکه های ناشی از انواع آلودگی های محیطی
  4. جلوگیری از انجام واکنش اکسیداسیون ناشی از اشعه های خورشیدی در بدنه خودروها
  5. عدم ایجاد خش در اثر برخورد سنگ یا سایر اجسام روی بدنه خودرو
  6. دوام و ماندگاری بالا
  7. عملکرد بهتر نانوسرامیک ها در مقایسه با انواع واکس هی بدنه خودرو
  8. صرفه اقتصادی

برخی از معایب استفاده از نانوسرامیک ها عبارتند از:

  1. زمان‌بر بودن
  2. بدقواره شدن خودرو در صورت استفاده نادرست از سرامیک
  3. هزینه زیاد

مطلب پیشنهادی: آیا شرکت فورد، سردمدار اتوماسیون صنعتی است؟

نتیجه گیری:

پوشش نانوسرامیک خودرو روشی برای حفظ زیبایی و شفافیت رنگ خودرو است که در عین حال، موجب دوام رنگ و جلوگیری از کدرشدگی آن در طول زمان می‌شود. این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند واکس و پولیش خودرو، بادوام‌تر و مطمئن‌تر است و با توجه به عمر بالای آن نسبت به سایر روش‌ها، در دراز مدت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر باشد. البته دقت داشته باشید که در صورت استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت، نه‌تنها نتیجه دلخواه و مطلوب را مشاهده نخواهید کرد، بلکه باید انتظار آسیب‌دیدن رنگ بدنه خودرو را هم داشته باشید؛ بنابراین، در انتخاب مواد و هم‌چنین نیروی متخصص برای انجام آن، دقت زیادی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا