عمران و معماری

بهترین نرم افزارهای تحلیل و طراحی سازه

رشته مهندسی عمران یک رشته کاملا محاسباتی است. کوچکترین اشتباه در محاسبات ساختمانی می‌تواند باعث خسارات مالی و جانی شود. علاوه بر این، این محاسبات بسیار دشوار، پیچیده و زمان بر هستند. نرم افزارهای زیادی برای کمک به مهندسان در انجام بهتر و سریعتر این محاسبات توسعه یافته اند. مهارت‌های نرم افزاری از مهمترین مهارت‌های عمرانی است.
ابزارهای نرم افزاری که در زیر به شما معرفی می‌کنیم، ابزارهایی هستند که در اکثر شاخه‌های مهندسی عمران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتوکد

اتوکد (AutoCAD) احتمالا یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در مهندسی عمران است. این ابزار در واقع یک نرم‌افزار نقشه‌کشی است که برای تهیه‌ی نقشه سازه‌ها استفاده می‌شود. اتوکد در حوزه‌های دیگری مانند: معماری، نقشه‌برداری، مکانیک، طراحی داخلی، مهندسی فرآیند، برق و شبکه، کاربرد دارد.

مایکروسافت اکسل

نرم‌افزار مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) در تمامی پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. توانایی نوشتن فرمول در اکسل یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که مهندسان باید داشته باشند.

ETABS

نرم‌افزار ETABS به معنای تحلیل سه‌بعدی توسعه یافته سیستم ساختمان است و برای طراحی و تحلیل ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. با استفاده از ETABS، سیستم‌های پایه یا پیشرفته را می‌توان تحت شرایط استاتیک یا دینامیکی ارزیابی کرد. این نرم‌افزار به عنوان بهترین نرم‌افزار تحلیل سازه و مهندسی زلزله شناخته می‌شود.

SAFE

یک نرم‌افزار تخصصی مهندسی عمران در زمینه طراحی، مدل سازی، فونداسیون و دال‌های بتنی است.

از مزایای اصلی این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•         در دسترس بودن تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدل‌سازی

•         امکان تحلیل و طراحی مدل در قالب یک محیط

•         امکان مدل‌سازی و آنالیز پیشرفته حالت‌های حدی همانند پانچ

•         قابلیت ادغام جزئیات تیرها، نفوذ خاک، رمپ ها، ستون‌ها و بادبندها

Tekla

با تکلا می‌توانید ساختمان‌ها را به طور موثر تحلیل و طراحی کنید. این نرم‌افزار به مهندسان قدرت تجزیه و طراحی ساختمان‌ها را به صورت کارآمد و سودآور می‌دهد. نرم‌افزار طراحی سازه تکلا، به طور کاملا خودکار و با ویژگی‌های منحصر به فرد برای طراحی بهینه سازه‌های بتنی و فولادی به مهندسان سازه کمک می‌کند تا بهینه‌تر کار کنند و سود بیشتری کسب کنند.

مزایای اصلی نرم‌افزار تکلا:

•         زمان طراحی کمتر

•         با سرعت بیشتر به بهترین راه‌حل دست پیدا می‌کنید.

•         تغییرات را به راحتی مدیریت می‌کنید.

نرم افزارهای مهندسی عمزان

ArcGIS

برنامه ArcGIS یکی از نرم افزارهای مهندسی عمران و زمین‌شناسی است که توسط شرکت ESRI توسعه یافته است. این برنامه برای ایجاد، مدیریت، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌های مکانی استفاده می‌شود.

Bluebeam Revu

Bluebeam Revu در واقع یک برنامه‌ی PDF بسیار پیشرفته است. کار با PDF و مدیریت آن‌ها در Bluebeam Revu بسیار ساده‌تر از Adobe Acrobat است. علاوه بر این، با این برنامه می‌توانید طول ویژگی‌های خطی را اندازه گیری کنید و مساحت چند وجهی را محاسبه کنید.

Revit

برنامه‌ی Revit یکی دیگر از محصولات شرکت Autodesk است که در پروژه‌های معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و ساخت مدل سه بعدی ساختمان استفاده می‌شود.

Microsoft Project

این محصول مایکروسافت یک برنامه مدیریت پروژه است که معمولا در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. هدف از این برنامه کمک به مدیران پروژه برای پیشرفت بر اساس برنامه زمان بندی، مدیریت بودجه و تحلیل حجم کار است.

Microsoft Access

مایکروسافت اکسس، یکی از اعضای مجموعه آفیس، به شما امکان ایجاد پایگاه داده را می‌دهد. این برنامه برای سازمان‌دهی مجموعه داده‌های بزرگ و داده‌های مرتبط، بهتر از اکسل است.

FlowMaster

برنامه‌ی FlowMaster یک محاسبه‌گر هیدرولیکی پیشرفته است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا خواص نامشخص ساختارهای هیدرولیکی مثل لوله‌کشی‌ها، ورودی‌ها، روزنه‌ها و خاکریزها را مشخص کنید.

MicroStation

Microstation یک برنامه طراحی دو بعدی و سه بعدی با کمک کامپیوتر (CAD) است که اغلب برای پروژه‌های جاده‌ای و حمل و نقل استفاده می‌شود. همچنین قابلیت مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را دارد.

Google Earth

این برنامه برای مهندسان بسیار مفید است زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد مکان یک پروژه را از زوایای مختلف ببینند. علاوه بر این، با این برنامه می‌توان مشخصات سایت و ویژگی‌های زمین را به طور تقریبی اندازه گیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا