مکانیک

TPM یا تعمیرات و نگهداری بهره‌ور فراگیر چیست؟

TPM یا تعمیرات و نگهداری بهره‌ور فراگیر که مخفف Total Productive Maintenance است، پروسه بهینه‌سازی عملکرد تجهیزات به همراه درگیری تمامی دپارتمان‌ها است. هدف از TPM این است که عملکرد تجهیزات را با استفاده از بهینه سازی آن‌ها افزایش دهد. این رویکرد با هدف افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و مشارکت فعال کارکنان در فرآیند نگهداری و تعمیرات طراحی شده است. تاریخچه TPM به دهه ۱۹۶۰ در ژاپن بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون به‌عنوان یک ابزار کلیدی در بهبود فرآیندهای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همراه باشید.

فهرست مطالب

TPM یا Total Productive Maintenance چیست؟

مزایای استفاده از TPM چیست؟

TPM در چه مواردی استفاده می‌شود؟

TPM چگونه کارمی‌کند؟

۸ ستون TPM چیست؟

سخن آخر

مزایای استفاده از TPM چیست؟

از آنجایی که در فرایند استفاده از TPM در سازمان‌ها، همه‌ی افراد درگیر نگهداری از تجهیزات و دستگاه‌های موجود خواهند شد در این فرایند استفاده از تجهیزات از جهات مختلف بسیار بهتر خواهد شد.

  •  افزایش بهره‌وری: استراتژیهای TPM تا حد زیادی باعث کاهش خرابی تجهیزات و افزایش زمان عملیاتی دستگاه‌ها می‌شود. وقتی افرادی که با دستگاه‌های موجود در سازمان کار می‌کنند، مشکلات اساسی را قبل اینکه اتفاق بیفتند متوجه و پیگیری کنند، از بسیاری از مشکلات جدی جلوگیری خواهد شد.
  • کاهش هزینه‌ها: جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و برنامه‌ریزی برای آن‌ها باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.
  • بهبود کیفیت محصول: زمانی که دستگاه‌ها به درستی کار کنند و اختلالی در تولید پیش نیاید کیفیت محصول نهایی نیز تا حد زیادی افزایش میابد.
  • افزایش ایمنی: کاهش خرابی تجهیزات تا حد زیادی ریسک موقعیت خطرناک را کاهش و ایمنی کلی سازمان را افزایش می‌دهد.

مطالعه بیشتر:‌ ۰ تا ۱۰۰ تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM

TPM در چه مواردی استفاده می‌شود؟

TPM در صنایع مختلف کاربرد دارد که نیازمند تجهیزات پیچیده و حساس هستند. از جمله:

  • صنایع خودروسازی: برای بهینه‌سازی تولید و کاهش خرابی خطوط تولید.
  • صنایع الکترونیک: برای افزایش دقت و کاهش نقص‌های تولید.
  • صنایع داروسازی: برای اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات.
  • صنایع غذایی: برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری.
  • صنایع پتروشیمی: برای افزایش پایداری تجهیزات و کاهش هزینه‌های عملیاتی.

TPM چگونه کار می‌کند؟

فرایند استفاده از TPM شامل چندین مرحله است که انجام این مراحل به طور هماهنگ درستی اجرای TPM را تضمین می‌کند. این مراحل شامل:

مشارکت همه کارکنان در فرایند نگهداری: اگر در پروسه اجرای TPM, تمامی کارکنان مسئولیت نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها را داشته باشند، این چرخه به درستی اجرا می‌شود.

نگهداری برنامه‌ریزی شده: تعیین زمان بندی مشخص برای تعمیرات دستگاه‌ها تا حد زیادی ریسک را کاهش می‌دهد.

بهبود مستمر تجهیزات: شناسایی نقاط ضعف و انجام اصلاحات برای افزایش کارایی آن‌ها، بسیار موثر است.

۸ ستون تعمیرات و نگهداری چیست؟

TPM بر پایه هشت ستون اصلی استوار است که هر یک نقش کلیدی در موفقیت این رویکرد ایفا می‌کنند:

  1. نگهداری اتومات:  مشارکت اپراتورها در نگهداری اولیه تجهیزات. اپراتور‌ها آموزش می‌بینند که مشکلات و تعمیرات ساده و کوچک را به طور خودکار انجام دهند تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.
  2. بهبود متمرکز و هدفمند: تمرکز بر حل مشکلات تکراری تجهیزات.
  3. نگهداری برنامه‌ریزی شده: بر اساس این اصل تمامی فعالیت‌های تعمیراتی و نگهداری قابل پیش‌بینی، بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده انجام می‌شود. این برنامه بر اساس داده‌هایی که از دستگاه‌ها جمع آوری شده و هدف آن جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی است.
  4. آموزش و توسعه: ارتقای دانش و مهارت کارکنان یکی از مهم‌ترین اصول در TPM است که مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد.
  5. مدیریت اولیه تجهیزات:  این ستون شامل طراحی و انتخاب تجهیزات با در نظر گرفتن سهولت نگهداری و بهره‌وری بالا است. در این مرحله، تیم‌های مهندسی و عملیاتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  6. مدیریت کیفیت: هدف این ستون کاهش نقص‌ها و افزایش کیفیت محصولات است. از ابزارهایی مانند تحلیل علت ریشه‌ای و کنترل فرآیند آماری برای دستیابی به این هدف استفاده می‌شود.
  7. مدیریت ایمنی و محیط‌زیست: این ستون به تضمین ایمنی کارکنان، کاهش خطرات و رعایت الزامات زیست‌محیطی می‌پردازد. این کار باعث افزایش رضایت و اعتماد کارکنان و جامعه می‌شود.
  8. TPM در دفاتر اداری:  این ستون بر بهبود کارایی و کاهش هدررفت در فرآیندهای اداری و پشتیبانی سازمان‌ها متمرکز است. با استفاده از اصول TPM، می‌توان فرآیندهای غیرتولیدی را نیز بهینه کرد.

سخن آخر

TPM یک رویکرد جامع برای بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در سازمان‌ها است. با اجرای صحیح این روش، می‌توان از خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری کرده و فرهنگ مشارکتی قوی‌تری در سازمان ایجاد کرد. سازمان‌هایی که به دنبال بهبود مستمر و کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند، می‌توانند از مزایای TPM بهره‌مند شوند. جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برای حل چالش‌های این حوزه دوره برنامه‌ریزی و مدیریت نگهداری و تعمیرات طراحی کرده است که پاسخگوی تمامی نیاز‌های شما در این حوزه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا