علم داده و هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی و خطرات پیش رو چه خواهد بود!؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به سامانه‌هایی گفته می شود که بتوانند رفتارهای انسانی مثل شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری، یادگیری ، توانایی کسب دانش، درک کردن شرایط پیچیده، شیوه‌های استدلالی برای پاسخ موفق، استدلال برای حل مسائل و… را داشته باشند.

کلمه Artificial Intelligence در سال ۱۹۵۶ توسط جان مکارتی به کار برده شده است. در حال حاضر به خاطر پیچیده‌تر شدن فرآینده تصمیم‌گیری و همچنین گسترش دانش بهتره بگوییم هوش مصنوعی تلاقی علوم، فنون قدیمی و جدید و دانش‌ها است. فناوری هوش مصنوعی در علوم رایانه، علوم اجتماعی، علوم مهندسی، علوم پزشکی و … کاربردهای فراوانی دارد.

زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی

این روزها حتی موسیقی که در اسپاتیفای میشنویم،فیلم هایی که در نتفلیکس می بینیم ،خرید هایی که در فروشگاه های اینترنتی مثل آمازون می کنیم همه بر اساس دیتا هایی که از علاقمندی های ما جمع آوری شده توسط هوش مصنوعی های ساده به ما پیشنهاد می شوند از این رو می توانیم بگوییم حتی با همین فناوری ساده هم ما در آینده هستیم…

البته حوزه فعالیتAI فقط به چند پیشنهاد ساده برای ما محدود نمیشود، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنایع مختلف و بکارگیری آن در اتوماسیون صنعتی اقتصاد کشورها در آینده‌ای نه چندان دور دچار تحولات زیادی خواهد شد. این مطلب “کاربرد هوش مصنوعی در مسائل حقوقی ” شاید برایتان جالب باشد.

کاربرد و محقق سازی در آمازون

برای توضیح واژه اتوماسیون باید گفت، فرآیندی است که در آن الگوریتم‌ها و ماشین‌ها توسط شرکت‌ها به جای انسان‌ها برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شوند و کارها با سرعت بالاتر و هزینه کمتر انجام می‌گردد.

شغل هایی مثل انبار داری و قفسه چینی فروشگاه‌ها، فروشنده های ساده، دستیاران ساده، آشپزها و… اولین قربانیان اتوماسیون و هوش مصنوعی خواهند بود و شرکت هایی مثل آمازون از پیشگامان حذف این مشاغل هستند

شرکت آمازون با بهره گیری از تکنولوژی های پیچیده و الگوریتم های خاص فروشگاه های بدون فروشنده و انبار های بدون انباردار را راه اندازی کرده و از آنها بهره می برد

در انبار های این کمپانی ربات ها به آسانی می‌‌توانند به قسمت‌های مختلف انبار بروند و اجناس مورد نیاز را پیدا کنند و آنها را برای ارسال آماده کنند با این وجود کمپانی آمازون دقیق تر و سریع تر و با هزینه کمتر کار خود را بدون دغدغه بیمه و مالیات کارکنان انجام می دهد.

هوش مصنوعی پیشرفته

آمار جالبی وجود دارد که می گوید در طی یک سال اخیر بیشتر از ۴ هزار ربات تقریباً در ۱ میلیون عمل جراحی شرکت کرده و نقش داشته اند. شاید امروزه ربات‌ها فقط توانسته‌اند در نقش دستیار پزشک در اتاق عمل حاضر شوند اما بعید نیست تا در سال های آینده به خاطر ویژگی های نامحدود، ربات ها بتوانند بدون دخالت نیرو های انسانی عمل‌های جراحی سنگین انجام دهند یا در خط مقدم تحت عنوان پرستاران به جای کادر درمان فعالیت کنند (شرایط خاص کنونی که توسط ویروس کرونا ایجاد شده کمپانی های زیادی رو مثل بوستون داینامیک برای ساخت پرستاران رباتیک تشویق کرده).

آنها در کوشش هستند تا ربات های خستگی ناپذیر و دقیقی را برای شغل پرستاری خلق کنند البته پیش از این هم شرکت های بیو تکنولوژی در این مسیر قدم هایی برداشتند و دستیار هایی خلق کردند ولی هیچکدوم نتوانستند مثل یک پرستار انسانی عمل کنند.

هوش مصنوعی با این تفاسیر می تواند علی رغم خطرات و صدماتی که می‌توان بر آینده شغلی افراد داشته باشد، می‌توان در موارد دیگر نیز برای انسان‌ها مفید باشد.جایگزین کادر درمان شدن در زمان کرونا فقط می تواند یک مثال کوچک باشد

 

خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند در مواردی برای ما انسان‌ها بسیار خطرناک باشد؛مثلا زمانی‌که از آن برای ماموریت‌های ضدانسانی استفاده می‌شود. یا در مواردی که فناوری هوش مصنوعی در ظاهر برای انجام کارهای مفید پیاده‌سازی شده باشد اما در اصل این طور نبوده و اهداف نادرستی را دنبال کند.

پیشنهاد برای مطالعه : اولین نامه هوش مصنوعی برای انسان ها

در واقع AI به خودی خود خطری ندارد بلکه این شرایط و ذهن خطرناک انسان ها است که می تواند هوش مصنوعی را خطرناک کند.

«شما دیده می‌شوید، دولت یک سیستم سری دارد که هر روز، هر ساعت جاسوسی شما را می‌کند. من این دستگاه را طراحی کردم تا اقدامات تروریسی را تشخیص بدهد، اما همه‌چیز را می‌بیند…»

ادوارد اسنودن، تحلیل‌گر کامپیوتری که چند سال پیش برخی اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا درباره جاسوسی از مردم را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و از آمریکا فرار کرد، در این رابطه به گاردین گفت:

«با بهبود فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی، بزرگترین خطر هنوز هم پیش روی ماست.یک دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی، تنها یک دستگاه ضبط نخواهد بود و به چیزی شبیه یک افسر پلیس خطرناک تبدیل می‌شود.»

خطرات توسط انسان ها ایجاد می شوند

فاقد از اهداف و سویه انسان ها و تاثیر آن برا ماشین ها شرایط نیز تاثیر جدی بر یادگیری هوش مصنوعی خواهد داشت مثلا در ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ دیتا هایی که برای یادگیری ماشین در نظر میگیریم خیلی مهم هستند اما در RL این شرایط است که تاثیر اصلی را میگذارد این شرایط نیز توسط انسان ها به وجود آمده دیتا های جهان توسط انسان ها خلق شده اند و اگر خطری هم باشد این انسان است که این خطرات را به وجود آورده است

در حقیقت اینجا ما با هوشی فراتر هوش انسانی با دیتا های کنترل نشده ای که انسان خلق کرده مواجه خواهیم بود و این را تحت عنوان خطر هوش مصنوعی می دانیم…

اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد AI و آینده آن علاقمند هستید پیشنهاد میکنم حتماً این قسمت از پادکست استرینگ کست رو بشنوید

نویسنده: امیرحسین سخائیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا