علم داده و هوش مصنوعی

برنامه‌نویسی فرانت‌ اند (Front-End) چیست؟

حوزه وب یکی از پر طرفدارترین و پرتقاضاترین حوزه‌های برنامه‌نویسی بشمار می‌آید به دلیل بازار داغ این حوزه و پروژه‌های مختلفی که هر روز ایجاد می‌شود برنامه نویسان وب معمولاً بر اساس مهارت و حوزه کاریشان جایگاه شغلی خود را تعریف می‌کنند.

در پروژه‌های کوچک معمولاً یک فرد تحت عنوان برنامه‌نویس فول استک هر دو حوزه برنامه‌نویس بک‌اند Back-end و برنامه‌نویس فرانت‌ اند Front-end را توأمان پوشش می‌دهند اما در پروژه‌های بزرگ معمولاً هر فرد از تیم طراحی و توسعه محصول وظیفه مشخصی دارد و بعضاً چند نفر در تیم Front-end یا Back-end مشغول هستند.

فرانت‌ اند (Front-End) به چه معناست؟

واژه Front در فرهنگ لغت به این صورت معنی شده است: «پیش، جلو، جلودار، به طرف جلو، روبرو» بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که فرانت‌ اند Front-End به بخش‌های جلو و مقابل اشاره دارد

یعنی تمام آن بخش‌هایی که کاربر با آن‌ها تعامل دارد و ارتباط برقرار می‌کندو به آن بعضاً Client Side یا سمت نیز گفته می‌شود. برنامه نویس فرانت‌ اند کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالب ظاهری گرافیکی و بصری به آن‌ها نمایش می‌دهد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کنند.

توسعه دهنده فرانت‌ اند (Front-End Developer) چه کسی است؟

برنامه‌نویسی فرانت‌ اند (Front end) به بخشی از برنامه‌نویسی وب گفته می‌شود که برنامه‌نویس با کدهای HTML، CSS و زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و سایر ابزارها، محیطی را تحت وبسایت یا اپلیکیشن خلق می‌کند که کاربر آن را مشاهده می‌کند و با آن تعامل دارد این کدها و محیط خلق شده وظیفه دارند تا بر اساس تعاملات و دستورات کاربر به کدهای پشت سایت یا اپلیکیشن متصل شده و دستورات را در سرور و دیتابیس اجرا کنند.

تفاوت طراح محصول و توسعه دهنده فرانت‌ اند چیست؟

طراحی و توسعه یک وبسایت یا اپلیکیشن که معمولاً با هم اشتباه گرفته می‌شود دو حوزه کاملاً مجزا و تاثیرگذار بر هم هستند، در بخش طراحی، طراحان با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ادوبی ایکس دی، فیگما و… ظاهر سایت را طراحی می‌کنند (فقط طراحی می‌کنند) و هیچ تعاملی بر اساس دستورات کاربر اجرا نمی‌شود بلکه بر اساس پرسونا و رفتار مخاطبان وبعضی از اصول روانشناسی المان‌های گرافیکی جا نمایی می‌شوند اما در بخش توسعه‌ی رابط کاربری به پیاده‌سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت پرداخته می شود.

اهمیت فرانت‌ اند در اپلیکیشن ها و وبسایت ها

یکی از مهمترین جنبه‌های هر کسب و کار ظاهر آن است تصور کنید به عنوان یک کاربر وارد وبسایت یا یک اپلیکیشن وب می‌شود که از تکنولوژی بالایی برخوردار است و به هوش مصنوعی پیچیده‌ای مجهز شده تا یک عملیات را به بهترین شکل با دقت بالا و بدون مشکل برای شما انجام دهد اما کار کردن با آن بسیار سخت و دشوار است و همچنین ظاهر زیبایی ندارد از طرفی یک سایت دیگر با تکنولوژی محدودتر این کار را ضعیفتر و با مشکلات جزئی انجام می‌دهد اما رابط کاربری مناسبی دارد و کار با آن ساده‌تر است و نسبت به سایت قبلی زیباتر طراحی شده است انتخاب شما کدام است اینکه با سایتی کارکنید که دقیق است ولی نحوه کار با آن را بلد نیستید یا سایتی که دقت کمتری دارد ولی به راحتی با آن می‌توانید تعامل داشته باشید؟

درآمد برنامه نویسان فرانت‌اند چقدر است؟

با توجه به آمار سایت های کاریابی درآمد یک توسعه دهنده فرانت‌ اند  Front-End در جهان بین 67 هزار دلار تا 107 هزار دلار است که نسبتاً درآمد بالایی محسوب می شود در ایران نیز بسته به نوع پروژه و مهارت ها ، تحصیلات و گواهینامه های برنامه نویس از بازه دریافت ۵ میلیون تومان شروع می شود و تا ۲۵ میلیون تومان می رسد.

چطور برنامه نویس فرانت اند شویم؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص فرانت‌اند باید مفاهیم این حوزه را درک کرده و با ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی آن آشنا باشیم با وجود زبان‌ها و ابزارهای مختلف در این حوزه بطور کلی سه زبان برنامه‌نویسی مهم و اصلی در برنامه‌نویسی فرانت اندمورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل HTML و CSS و جاوا اسکریپت می‌باشد. در دوره جامع توسعه دهنده فرانت‌اند جهاد دانشگاهی صنعتی شریف این زبان‌ها به همراه کتابخانه‌هایی مثل Bootstrapو React به طور جامع طی یک مسیر حرفه‌ای تدریس خواهد شد و فراگیران دانش و مهارت لازم در این حوزه را کسب خواهند کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا