علم داده و هوش مصنوعی

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی شویم

در این پست آموزشی قصد داریم تا به زبان ساده به سوالی بپردازیم که حتما روزی ذهن بزرگترین برنامه نویسان را به خود مشغول کرده سوالی که می تواند راه برنامه نویسی را برای شما هموار سازد یا مسیری پیچیده و دشوار را در مقابل شما قرار دهد. چطور به دنیای برنامه نویسی ورود کنیم؟

از آنجایی که برنامه نویسی یکی از برترین و پردرآمدترین شغل‌های دنیا شناخته می شود و در آمد بسیار خوبی دارد افراد زیادی سالانه به این رشته علاقه مند می شوند که تعداد کمی از این جامعه علاقه مند به این حرفه، مشغول می شوند.

اما دلیل علاقمندی به برنامه نویسی چیست؟

نکته اصلی این است که شما اگر بخواهید کاری را شروع کنید اولین قدم علاقه است چه بسیار برنامه نویسان موفق و ماهری که در بیشتر مواقع ملاک کار خود را پول ندانسته اند آن ها با علاقه ی شدیدی که به این کار دارند به موفقیت های روز افزون دست پیدا کرده اند.

بیل گیتس ثروتمند ترین مرد جهان اولین برنامه خود را در سن ۱۳ سالگی نوشت وی در ابتدا فقط علاقه ی خود را دنبال کرده و اهداف مالی را هدف اصلی خود قرار نداده و با علاقه ، پشتکار وانگیزه خود خالق ایده های جالبی بوده که صنعت برنامه نویسی را متحول کرده وی اکنون یکی از ثروتمند ترین افراد روی این کره خاکی است.

پس نتیجه میگریم که علاقه حرف اول را در مسیر برنامه نویس شدن می زند علاقه ای که اگر وجود نداشته باشد موتور انگیزه ی انسان خاموش می شود و هر چقدر هم که چرخ دنده های دانش انسان قوی باشد موتوری برای گردش آنها وجود ندارد.

معمولا برخی ازافراد از زندگی مارک زاکربرگ، بیل گیتس الهام می گیرند و تحت تاثیر کار های آنها احساسی به این حرفه نگاه می کنند(علاقه کاذب) اما برنامه نویسان واقعی کسانی هستند که با قرار گرفتن در موقعیت های اصلی میزان علاقه ی خود را به این کار اثبات می کنند ،افراد زیادی با علاقه کاذب در این شرایط وارد می شوند. اما بعد از ورود به دنیای برنامه نویسی دیگر علاقه ای به ادامه ی کار در شما وجود نداشته باشد.این افراد وجود ندارد.

برنامه نویسی یک شغل نیست یک بیماریست که از قلب انسان شروع می شود،مغز را درگیر میکند و در نهایت از دستان شما به کیبورد دمیده میشود.

اگر علاقه مندید، به دنیای برنامه نویسی ورود کنید!

حالا که علاقه ی قلبی خود مطمئن هستید در ادامه باید زمینه ای که در آن می خواهید به کار خود ادامه دهید را انتخاب کنید. دنیای برنامه نویس دنیای بزرگ و پیچیده ای با انواع زبان ها و بستر های گوناگون هست ،دنیایی که انتها ندارد…

قبل از آنکه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید بستری را برای خلق برنامه هایتان انتخاب کنید.بستر های برنامه نویسی به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • دسکتاپ
  • تحت وب
  • موبایل(اندروید،ios)

بستر هایی که هر کدام شامل دنیایی وسیع می شوند.

برنامه‌ نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاپ همان خلق برنامه هایی هستند که روزانه در سیستم ها و لپ تاپ هایمان از آنها استفاده می کنیم. تعداد زیادی از برنامه نویسی دسکتاپ به سیستم عامل ویندوز ارتباط دارد و برنامه نویسان مختلفی برای این سیستم عامل برنامه می نویسند.

مشهور ترین نرم افزارهایی که می توان به جرات گفت بر روی تمام ویندوزها دیده می شود و افراد زیادی از آن استفاده می کنند، نرم افزار ماکروسافت آفیس است که طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است.

شرکت های گوناگونی در دنیای این نوع برنامه ها را خلق میکنند که از معروف ترین آن ها می توان به شرکت های microsoft و Adobe اشاره کرد.

کد نویسی تحت وب

امروزه هر انسانی که کم و بیش با اینترنت سروکار دارد می داند که سایت ها و برنامه های تحت وب بسیار محبوب هستند. این فناوری موجب شده تا مردم در کم ترین زمان بیشترین کار ها را انجام دهند. انواع وبسایت ها بر اساس همین بستر نوشته شده اند.

به دلیل تخصصی شدن ارسال و دریافت در دنیای برنامه نویسی وب به دو قسمت جامع frontend و backend تقسیم شده اند. front end به طراحی ظاهر یک وب سایت گفته می شود و بک اند منطق سرویس تحت وب را روانه می سازد که تقریباً هر دو تا حدودی به کد نویسی نیاز دارند.

البته سرویس هایی همچون ورد پرس وجود دارند که طراحی وبسایت را حتی بدون کد نویسی هم انجام می دهند که در پست های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

با توجه به اینکه زندگی بشر به اینترنت گره خورده و تقریباً همه کسب و کار ها در اینترنت پایگاهی دارند برنامه نویسی وب هم رونق بسیار خوبی پیدا کرده و کاربران بسیاری دنبال آموزش طراحی سایت رفتند.

کد نویسی موبایل

این روز ها گوشی های هوشمند یکی از همراهان همیشگی بشر شده و کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که یک گوشی هوشمند در جیب خود نداشته باشد. در ابتدا وظایف تلفن های همراه فقط برقراری تماس های تلفنی بوده ولی امروزه موبایل ها تنها وسیله ی ارتباطی نیستند و معمولی ترین کارهایی که می توانند انجام دهند ایجاد تماس های تصویری و صوتی است.

در ابتدا برنامه نویسان تصمیم می گیرند که کدام یک از این سیستم های عامل را انتخاب کنند. هر چیزی نیازمند علاقه و تلاش می باشد ولی به دلیل این که اندروید ۵۰% سهم بازار موبایل را به خود اختصاص داده است برنامه نویسی اندروید بسیار عاقلانه تر به نظر می رسد.

ولی ما باز به علایق شما تاکید می کنیم قبل از این که ورود به یک حوزه خاص در برنامه نویسی کنید، برنامه نویسی اندروید نسبت به iOS درجه ی بالایی دارد زیرا مخاطبین گسترده تری را دارا می باشد.

جالب است بدانید که در یک دهه ی اخیر برنامه نویسی موبایل بسیار رواج پیدا کرده است. با توجه به اهمیتی که برنامه نویسی موبایل در جهان امروزی پیدا کرده پس رقیبان زیادی نیز وارد این بازار شده اند.

کسی که می خواهد کد نویسی موبایل را آموزش ببیند باید تمام دقت و تمرکز خود را به خرج دهد تا زمان خود را در این کلاس ها هدر ندهد. در حالت کلی برنامه نویسی موبایل دو بخش است: اپلیکیشن های اندرویدی و اپلیکیشن های iOS.

هر فردی براساس علایق شهر زندگی و یا امکانات باید یکی را انتخاب کرده و در آن به ماهر ترین فرد تبدیل گردد.

دوره پیشنهادی برای یادگیری: آموزش برنامه نویسی پایتون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا