عمران و معماری

شش ویژگی بتن که توسط طراحان ساختمان استفاده می شود

دراین پست به توضیح خصوصیات و ویژگی های بتن در حالت سخت شدن پرداخته شده که توسط طراح در مراحل طراحی سازه بتنی مسلح استفاده می شود.

ویژگی های بتن سخت

1. مقاومت فشاری

نشان دهنده ی مقاومت بتن در برابر نیروی وزن است . هم چنین یکی از مهمترین عوامل کنترل کیفی بتن نیز می باشد. طبق IS: مخلوط بتن 456 همیشه برای مقاومت هدف طراحی شده است ،

قدرت هدف: مقاومت خصوصیات + (1.65 x انحراف استاندارد)

M20 حداقل عیار بتن برای استفاده در کارهای RCC است.

2. مقاومت کششی

مقاومت خمشی یکی از معیارهای مقاومت کششی بتن است. در سازه های بتنی ، یک سری از ترک های قابل مشاهده در زیر خمش برای محاسبه ضریب بار در برابر ترک ایجاد می شود. مطابق با IS: 456 مقاومت کششی بتن را می توان از مقاومت فشاری با استفاده از رابطه تجربی داده شده بدست آورد

مقاومت خمشی: cr = 0.7 √fck N / mm 2

همچنین بخوانید: تفاوت سازه بتنی و فولادی

3. کشش مدول

مدول الاستیسیته بتن بطور قابل توجهی تحت تأثیر عوامل زیر قرار دارد.

  • نوع سنگدانه های استفاده شده
  • نوع سیمان
  • نسبت ها را مخلوط کنید

این ویژگی برای محاسبات انحراف اعضای سازه بتونی مورد نیاز است که یک حالت حد مهم در طراحی اعضای بتن را تشکیل می دهد. در صورت عدم وجود داده های آزمون ، مدول الاستیسیته بتن به طور معمول به مقاومت فشاری مربوط می شود و توسط رابطه تجربی توصیه شده توسط کد IS: 456-2000 محاسبه می شود و به صورت زیر بیان می شود:

c = 5000 √fck

که در آن E  کوتاه مدت مدول الاستیسیته بتن بیان شده در N / میلی متر است 2

ck مقاومت فشاری مشخصه بتن است که در N / mm 2 بیان می شود .

4. انقباض بتن

مواد تشکیل دهنده بتن و شرایط محیطی مانند دما و رطوبت بر جمع شدن بتن تأثیر می گذارند. محتوای آب در بتن به طور قابل توجهی بر انقباض تأثیر می گذارد. IS: 456-2000 فشار جمع شدگی را در صورت عدم وجود داده های آزمون ، 0003/0 توصیه می کند. انقباض خشک شدن در بتن ساده ممکن است منجر به ترک سطح شود. جمع شدگی بتن همچنین بر تغییر مسیر اعضای بتن مسلح تأثیر می گذارد.

5. خزش بتن

کرنش وابسته به زمان غیر الاستیک ایجاد شده در یک ماده مخلوطی از بتن تحت بارگیری پایدار به عنوان خزش بتن شناخته می شود. خزش بتن تحت تأثیر عوامل زیر است.

  • محتوای سیمان ،
  • نسبت W / C ،
  • دما و رطوبت ،
  • اندازه عنصر ساختاری ،
  • نوع بارگیری و دوره بارگیری.

در صورت عدم وجود داده های آزمایشی قابل اعتماد ، ضریب خزش به عنوان نسبت کرنش نهایی / کرنش الاستیک در سنین مختلف بارگیری مطابق توصیه شده توسط IS بیان می شود: 456-2000 در زیر آورده شده است.

خزش بتن به طور قابل توجهی بر انحراف اعضای خمشی بتن مسلح تأثیر می گذارد. ضریب خزش بالاتر منجر به انحرافات بزرگ می شود. مقدار ضریب خزش در محاسبه انحرافات وابسته به زمان در اعضای بتن مسلح مفید است.

6. ضریب انبساط حرارتی

ضریب انبساط حرارتی بتن ، متأثر از نوع سنگدانه مورد استفاده در بتن ، برای طراحی سازه هایی مانند دودکش ها ، مخازن آب ، سیلوها و غیره مورد نیاز است. مقادیر توصیه شده در IS: 456-2000 در زیر آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا