علم داده و هوش مصنوعی

کاربردهای علم داده در بازار و مزایای یادگیری آن

با افزایش کاربردهای علم داده و گسترش داده‌ها در تمام عرصه‌های زندگی نیازمند متخصص علم داده هستیم. پس برای سفر به دنیای پر رمز و راز داده‌ها با ما همراه شوید تا با شگفتی‌های این راه آشنا شویم و گامی در جهت یادگیری این علم برداریم.

فهرست مطالب

دیتا ساینس چیست؟

مزایای یادگیری علم داده

کاربردهای علم داده

نتیجه‌گیری

دیتا ساینس چیست؟                                                 

در دنیای امروزی با افزایش منابع اطلاعاتی، نیاز به نگهداری و رفع نیاز‌های بشر با تجزیه و تحلیل آنها احساس می‌شود. در حقیقت علم داده به‌دنبال کشف الگو و روش‌هایی برای استفاده از این داده‌های خام و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط تحلیلگر داده است. یک متخصص علم داده با نگاهی متفاوت در کنار کشف الگو‌ها و مرتب‌سازی داده‌ها به پیش‌بینی وقوع رویداد‌ها و ارائه راهکار برای حل مشکلات نیز می‌پردازد.

پیشنهاد مطالعه: کامل‌ترین نقشه راه و منابع آموزش علم داده

مزایای یادگیری علم داده

یادگیری علم داده مزایای بسیاری دارد که در این مقاله به شرح مهم‎ترین آن‎ها می‌پردازیم. 

بازار کار پویا

استخدام یک فرد به عنوان دانشمند داده به موجب مهارت‌های  تجزیه و تحلیل داده‌ها و توانایی حل مسئله جایگاه منحصربه‌فردی در مشاغل دنیای امروزی دارد. بسیاری از شرکت‌ها در حوزه‌های متفاوت نیازمند فردی ماهر هستند، تا نیاز‌های شرکت را بر‌آورده سازد. علم داده شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا عملکرد بهتری در تصمیم‌گیری‌های آینده داشته باشند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از تحلیل داده‌ها برای تعامل بهتر با مشتریان، افزایش عملکرد شرکت و افزایش سودآوری تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرند.

آینده روشن

همواره با سیطره فناوری بر کسب‌وکارهای نوین، نیاز به علم داده برای به‌دست آوردن مزیت رقابتی احساس می‌شود. حال با پیشرفت تکنولوژی، فرصت‌های جدیدتری برای تحلیلگران علم داده ایجاد می‌شود تا پیشگام در تمام عرصه‌های نوین باشند. 

مشاغل متنوع

با توجه به کاربرد علم داده در طیف گسترده‌ای از علوم و صنایع، بازار کار این رشته بسیار متنوع می‌باشد و متخصصان علم داده فرصت های شغلی متنوعی را پیش روی خود دارند. از جمله نقش‌های شغلی علم داده می‎توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • تحلیلگر داده
  • مهندس داده
  • معمار داده 
  • مهندس یادگیری ماشین 

آموزش آسان

با فراگیر شدن علم داده و نیاز جامعه به این علم، منابع یادگیری متنوعی در دسترس قرار گرفته است، که موجب سهولت یادگیری برای افراد در سطوح علمی مختلف می‌باشد. دوره‌های آموزشی متنوع، فیلم‌های آموزشی و پلتفرم‌های مختلف از راه دور به شما برای یادگیری در این مسیر یاری می‌رسانند.

کاربردهای علم داده

تصور کنید در حال گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یا تماشای فیلم به‌صورت آنلاین هستید، سیستم‌های علم داده با تجزیه‌وتحلیل تاریخچه جست‌وجو شما و علاقه‌مندی‌های مخصوص شما، به‌شما موسیقی یا فیلم‌هایی را پیشنهاد می‌کند. یا ممکن است در پلتفرم‌های سوشال مدیا متوجه شده باشید که محتوای آنها بر اساس سلیقه شما شخصی‌سازی‌شده‌اند، این کار نیز با تجزیه و تحلیل تاریخچه علاقه‌مندی های شما صورت میگیرد.

با دانستن مثال‌های بالا متوجه تاثیرات علم داده حتی بر زندگی روزمره نیز می‌شویم. امروزه با فراگیری اطلاعات در همه زمینه‌ها، نیاز به یک دانشمند داده برای تجزیه‌وتحلیل و سازماندهی اطلاعات در هر کسب‌وکاری الزامی است و به افراد کمک میکند تا به حل مسائل خود در کسب‌وکار بپردازند. در اینجا به اختصار به کاربرد علم داده در چند حوزه بسیار مهم می‌پردازیم.

علم داده در بازار‌های مالی 

دانشمند داده در بازار‌های مالی با کشف الگوریتم‌ها و تکنیک‌های کارآمد، به کاهش ریسک و افزایش بهره‌وری  کمک می‌کند تا یک شرکت بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به فعالیت در بازار بپردازد و مخاطرات تصمیم‌گیری آنها را کاهش دهد.

موارد زیر از جمله کاربرد‌های علم داده در بازار مالی هستند.  

  • مدیریت پرتفوی و کنترل ریسک 
  • کشف الگوریتم‌های معامله‌گری در تحلیل تکنیکال 
  • تحلیل اطلاعات مالی همچون نسبت P/E
  • تحلیل رگرسیونی چند متغیره

علم داده در پزشکی

با گسترش روزافزون علم داده در دنیای امروزی شاهد تاثیرات آن در افزایش بهره‌وری و کمک به بشر برای حل مسائل خود هستیم. علم پزشکی نیز از این معقوله جدا نمانده است و تحول بزرگ در عرصه پزشکی و بهداشتی، در زمینه‌های مختلف را مدیون به کارگیری این علم است . با به‌کارگیری علم داده در علوم پزشکی می‌توان بسیاری از پرونده‌ها و تاریخچه بیماران را نگهداری و تجزیه‌وتحلیل کرد و به موجب آن بیماری‌های ژنتیکی افراد را شناسایی کرد و بیماران را بر حسب بیماریشان طبقه‌بندی نمود. همچنین از طریق جمع‌آوری داده‌های مربوط به بیماران، می‌توان از طریق گوشی‌های هوشمند، به چک کردن برخی پارامتر‌های سلامتی همچون فشار خون، ضربان قلب و تست قند خون پرداخت و وضعیت سلامت افراد به طور پیوسته چک کرد. 

علم داده در دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال با شناخت مشتریان و تجزیه‌وتحلیل رفتار مخاطبان به‌دنبال جذب آنها هستیم. حال، علم داده به کمک بازاریابان آمده تا از طریق جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مخاطبان و تجزیه‌وتحلیل علاقه‌مندی‌های گذشته، آنها به پیش‌بینی رفتا‌ر آینده و ارائه راهکار برای تبدیل مخاطب به مشتری و حفظ مشتریان گذشته بپردازد. یکی دیگر از اقدامات تحلیلگر داده محاسبه نرخ ریزش مشتری از طریق ردیابی داده‌های رفتاری مشتری و جمع‌آوری نکات منفی از طریق علم داده است، که یک دانشمند داده با بررسی این داده‌ها می‌تواند راهکار برای حل مشکلات ارائه کند تا  خطر ریزش را کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: مفاهیم کلیدی علم داده؟ – 6 مرحله دیتا ساینس

نتیجه گیری

در این مطالب به مزایای یادگیری علم داده پرداختیم و همچنین  به‌صورت‌مختصر کاربردهای آن را درحوزه‌های مختلف بررسی کردیم البته باید اشاره کرد که کاربرد‌های علم داده همواره در حال گسترش است و استخدام دیتا ساینس نیز افزایش می‌یابد . علم داده تاثیر بیشماری در زندگی مردم سراسر جهان دارد و افراد همواره دانسته یا ندانسته با این علم در ارتباط هستند.  مسیری که روزمره طی می‌کنید تا به محل زندگی خود برسید، موسیقی که به‌صورت آنلاین گوش می‌کنید وپست‌های اینستاگرام شما درباره آنچه به آن علاقه‌مند هستید، همه‌آنها جلوه‌هایی از کاربرد علم داده در دنیای امروزی هستند. 

ما در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی صنعتی شریف دوره‌ی جامع علم داده را در نظر گرفته‌ایم تا شما با گذراندن این دوره‌ قدم در مسیر پر رمز و راز علم داده بگذارید و سفر خود را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا