قبل از تهیه اظهارنامه انجام چه کاری ضروری است ؟

قبل از هر کاری مودی باید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کند بعد از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور می تواند سایر امور مربوط به ارسال اظهارنامه را انجام دهد . در پایان هم باید کد پیگیری دریافت نمایند تا بتوانند وضعیت آن را به لحاظ قبول یا رد شدن پیگیری نمایند .

مودیان برای ارسال اظهارنامه تا چه زمانی وقت دارند ؟

مودیان مالیاتی برای تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد خود تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی وقت داشته و عموما این تاریخ تا پایان ۳۱ خرداد هر سال می باشد . اگر مودیان در تاریخ مقرر آن را ارسال نکنند مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد .

مودیانی که اظهارنامه خود را ارسال نکنند چقدر جریمه میشوند ؟

طبق قانون مالیات های مستقیم اگر مودی در مهلت مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و ارسال نکند مطابق با ماده ۱۹۲ سی درصد میزان مالیاتی که باید پرداخت کند جریمه خواهد شد و این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست . اگر مودیانی باشند که طبق مواد قانونی از پرداخت مالیات برای همیشه یا مدت موقتی معاف شده باشند باز هم باید برای شفاف سازی معاملات آن را ارسال کنند و طبق قانون در صورت عدم ارسال مشمول جریمه خواهند شد این کار برای جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی و پول شویی انجام میشود.

جایزه خوش حسابی و ارسال به موقع اظهارنامه چیست؟

تهیه و تنظیم اظهارنامه کار وقت گیر و تخصصی بوده و ممکن است هزینه و انرژی زیادی صرف آن شود اما ارسال به موقع ان هم پاداش هایی را برای مودیان به همراه دارد . مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال و مالیات مشمول را بپردازند در پایان سال سوم ۵ درصد مالیات های سه سال گذشته را جایزه خوش حسابی خواهند گرفت .

اظهارنامه چطور رسیدگی میشود و ایا امکان اصلاح آن وجود دارد ؟

ممیزین مالیاتی فرصت دارند تا یکسال پس از ارسال اظهارنامه آن را بررسی و مالیات مورد نظر را تعیین و تایید کنند و پس از آن ظرف مدت سه ماه به مودی برای پرداخت یا اعتراض ابلاغ نمایند . نکته بعدی در مورد اصلاح اطلاعات است مودیان می توانند تا یک ماه پس از تاریخ ارسال آن به سایت سازمان مراجعه کرده و اشتباهات آن را اصلاح نمایند در غیر این صورت در صورت کشف اشتباهات توسط ممیزین مشمول مالیات علی الراس خواهند شد .

 

نرخ مالیات های موظفی مودیان چگونه محاسبه میشود ؟

درامد های تا پانصد میلیون تومان باید پانزده درصد مالیات بپردازند و افرادی که بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال درآمد دارند ۱۰ درصد مازاد ان را تا یک میلیارد ریال باید مالیات بدهند. و درامد های بیش از یک میلیارد ریال تا ۲۵ درصد مازاد پانصد میلیون ریال را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند .نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هم بر طبق ماده ۱۰۵ و ۱۴۳ بر حسب نوع شغل و کسب و کار اعم از اینکه شرکت تعاونی باشد یا بورسی باشد متفاوت بوده و از ۱۸ درصد تا ۲۲ درصد متغیر است .

ادامه دارد….

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها