برنامه نویسی و فناوری اطلاعاتمالی و حسابداری

پرایس اکشن فرا تر از یک سبک تحلیل !

پرایس اکشن چیست؟ در بازار های مالی که روزانه میلیارد ها دلار سرمایه در گردش دارد جذب سیل افراد زیادی که به دنبال کسب سود به این بازار ها می آیند کاملاً طبیعی است . متاسفانه این افراد در اغلب موارد به دلیل نداشتن پول، استراتژی و دانش برای انجام معاملات دچار ضرر و زیان می‌شوند این سه مورد کمترین ابزارهایی هستند که هر سرمایه گذار یا معامله گری برای موفقیت در بازار به آنها نیاز دارد که متاسفانه اکثریت افراد فقط با داشتن مورد اول این ریسک رو انجام می دهند و قمارگونه سرمایه گذاری می کنند .

داشتن شناخت و استراتژی نسبت به نقاط ورود و خروج مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر سرمایه گذار باید در نظر بگیرد و افراد فارغ از اینکه در کدام بازار مالی قصد سرمایه‌گذاری دارند باید با آن به خوبی آشنا باشند لازمه پیداکردن این نقاط شناسایی روند ها و الگو های این بازار است.

یک روش برای انجام خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله‌گری بر پایه پرایس اکشن (Price action) است. این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا برمبنای تغییرات روند قیمت و زمان، نقاط مناسب برای ورود به بازار را پیدا کنید. در این مطلب به توضیح کامل پرایس اکشن و انواع الگوها و ستاپ های پرایس اکشن خواهیم پرداخت.

پرایس اکشن چیست؟

اصطلاح پرایس اکشن صرفاً به معنای مطالعه حرکت قیمت اوراق بهادار است. معامله‌گرانی که از استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن استفاده می‌کنند، به دنبال این هستند که تا با مطالعه تاریخچه قیمت، سرنخ‌هایی را در مورد نقاط مناسب برای ورود و خروج از بازار شناسایی کنند.

متداول‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه نمودارهای قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن یک بازار و سطوح قیمتی بالا و پایین آن را در یک دوره زمانی خاص نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: معاملات الگوریتمی

 اهمیت تحلیل پرایس اکشن چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم برای موفقیت در بازارهای مالی گوناگون تسلط بر حرکات واقعی قیمت‌ها بسیار ضروری است. استراتژی معاملاتی پرایس اکشن یکی از متداول‌ترین روش‌ها در بازار مالی است. فرقی نمی‌کند شما یک معامله‌گر کوتاه مدت باشید یا بلند مدت، تجزیه و تحلیل قیمت دارایی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارید یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین راه‌ها برای به دست آوردن برتری در بازار است.

مزیت استفاده از تکنیک پرایس اکشن

اغلب معامله‌گران علاقه‌مند به استفاده از پرایس اکشن هستند. زیرا استفاده از پرایس اکشن برای تحلیل بازار نسبتا آسان است و پیچیدگی زیادی ندارد و روش معامله با این روش را می‌توان با کمی مطالعه و تحقیق یاد گرفت. به همین دلیل افراد حتی در صورتی که به صورت کامل مسلط برای تکنیک‌های تحلیل نباشند می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند.

از طرف دیگر معامله‌گران در این تکنیک اطلاعات جامعی از بازار بدست می‌آورند که به آن‌ها کمک می‌کند تا معاملات خود را با کمترین زیاد انجام دهند. استفاده از این تکنیک علاوه بر این که به شما کمک می‌کند تا به درک صحیحی از عملکرد بازار بدست آورید؛ بلکه به شما این امکان را خواهد داد که در هر بازاری از جمله بازار ارزهای دیجیتال به موفقیت دست پیدا کنید. 

یکی دیگر از مزیت‌های پرایس اکشن این است که رایگان است و محدودیت نرم‌افزاری ندارد و هیچ‌گونه تداخل اطلاعات در آن دیده نمی‌شود. 

مهم‌ترین محور‌های موثر در پرایس اکشن چیست؟

یکی از نکات مهمی که به معامله‌گران در استفاده از تکنیک پرایس اکشن کمک می‌کند تشخیص محورهای اصلی و درک ارتباط بین آن‌ها است. در ادامه به تعریف چند محور اصلی پرایس اکشن می‌پردازیم.

نمودار شمعی: نمودار شمعی یکی از نمودارهای قیمتی است که در بازارهای مالی کاربرد زیادی دارد. این نمودار نشان دهنده  نشان‌دهنده قیمت بالا و پایین، قیمت باز شدن و بسته شدن است.

روند گاوی: روند گاوی نشان از وضعیت خوب بازار دارد و زمانی بوجود می‌آید که قیمت در حال افزایش باشد و نمودار قیمت روند صعودی به خود گرفته باشد. در صورتی که مجموعه شمع‌ها در حال افزایش به سمت راست باشند نشان از روند گاوی دارد.

روند خرسی: روند خرسی نشان از کاهش قیمت در بازار دارد و نمودار قیمت روند نزولی به خود می‌گیرد. در این شرایط اغلب معامله‌گران دست به فروش می‎رسند که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. ساختار روند خرسی دقیقا برعکس ساختار روند گاوی است.

خط حمایت: رسیدن قیمت به خط حمایت، نشان دهنده این است که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم. این افزایش تقاضا نیز موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل این خط برای خریداران بسیار جذاب است.

خط مقاومت: با رسیدن قیمت به خط مقاومت، احتمال سقوط قیمت بسیار زیاد است و به همین دلیل معامله‌گران اقدام به عرضه دارایی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌های در حال افزایش نیز جهت حرکت خود را تغییر دهند و کاهش پیدا کنند. 

استراتژی‌های پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن دارای استراتژی‌های مختلفی است که هر کدام کاربرد زیادی دارند. ما در ادامه به معرفی سه الگوی مهم معاملاتی پرایس اکشن می‌پردازیم.

استراتژی پین بار (Pin bar)

یکی از الگوهای معاملاتی پر قدرت که توسط نایل فولر برای اولین بار به کار گرفته شد الگوی پین بار است. پین بار دقت بالایی دارد و در بازارهای رونددار عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. شکل ظاهری الگوی پین بار از یک شمع تشکیل می‌شود که بدنه‌ای کوتاه و سایه‌ای بلند دارد. در این الگو، قیمت پس از آنکه به سطح خاصی می‌رسد، بعد از ضربه زدن برمی‌گردد.

الگوهای پین بار، الگوهای تک کندلی هستند که به معامله‌گر در مورد تغییرات روند بازار خبر می‌دهند. اینکه روند از نزولی به صعودی یا بالعکس در حال حرکت است. در ادامه درمورد کندل‌های پین بار صعودی و نزولی  صحبت می‌کنیم.

پین بار صعودی: در کندل پین بار صعودی، سایه پین بار، زیر بدنه شمع خواهد بود و نشان از این است که خریداران قدرت بیشتری دارند و می‌تواند این احتمال را افزایش دهد که روند از فاز نزولی می‌تواند به صعودی تغییر حالت دهد.

پین بار نزولی: عملکرد پین بار نزولی برخلاف پین بار صعودی است. در این کندل سایه پین بار در بالای بدنه قرار می‌گیرد و نشان از این است که قدرت خریداران ضعیف شده است و فروشندگان قدرت را در دست دارند. با مشاهده کندل پین بار نزولی، می‌توان روند نزولی شدن را برای ادامه روند حرکتی انتظار داشت. 

 استراتژی اینساید بار (Inside bar)

یکی دیگر از الگوهای مهم Price action اینساید بار است. اینساید بار از مدل دو کندلی بوده و نشان دهنده تعادل قیمت در بازار است. استراتژی اینساید بار در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی موثرتر است زیرا ریسک این استراتژی در این قاب‌های زمانی کمتر و بازدهی آن حداکثر است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استراتژی اینساید بار به خاطر سپاری آن و روانشناسی مشخصی است که الگوی اینساید بار در بازار ایجاد می‌کند. به همین دلیل تریدرها برای معامله کردن در اغلب موارد به سراغ این استراتژی پرایس اکشنی می‌روند.

این الگو شامل دو کندل مادر و کندل اینساید یا درونی است. نقاط خرید و فروش در اینساید بار نقاط بالاترین یا پایین‌ترین قیمت کندل مادر است. یکی از نکات مهمی که معامله‌گران مبتدی باید به آن توجه داشته باشند این است که در ابتدا از این الگو در درون روند استفاده کنند. زیرا برای استفاده از این الگو در نقاط برگشت نیاز به تجربه و مهارت بیشتری است. 

به تصویر بالا دقت کنید، هر زمان که کندل دوم در داخل بدنه‌ی کندل قوی نوسان داشته باشد، الگوی اینساید بار تشکیل می‌شود. معامله‌گران با بررسی این الگو متوجه می‌شوند که احتمال تغییر روند در قیمت‌ها و حتی شکست روند فعلی بسیار زیاد است. 

استراتژی اوت ساید بار (Outside Bar)

اوتساید یک الگوی دو کندلی است که نشان دهنده معکوس شدن قیمت است. برای تشخیص الگوی اوت ساید بار کافی است به کندل‌ها دقت کنید، زمانی که کندل دوم، سقف و کف کندل قبلی را پوشش دهد نشان از الگوی اوت ساید بار است.

استراتژی اوتساید بار در اغلب سناریوهای معاملاتی کاربرد دارد. مهم‌ترین تاثیر این کندل‌ها زمانی است که معامله‌گر بخواهد شکست ساختار قیمت پیشین را پیش بینی کند. در واقع الگوی اوتساید بار کاملا برعکس اینساید بار است. این الگو نشان می‌دهد که هر دو طرف بازار قدرت را به دست دارند و نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا خریداران بر بازار مسلط خواهند شد یا فروشندگان. اما آنچه پر واضح است این است که نوسانات و زیاد شدن حجم معاملات در این الگو به صورت کوتاه مدت است.

برای معامله با الگوی اوتساید بار باید زمانی که این الگو در نزدیکی سقف یا کف خود بسته می‌شود، معامله‌گر باید منتظر Breakout بماند و تا زمانی که آن را مشاهده نکرده است وارد معامله نشود.

اهمیت شناخت الگوهای پرایس اکشن چیست؟

هرچند Price action می‌تواند در تحلیل بازار بسیار مفید باشد، اما هرگونه اشتباه کردن در تشخیص الگوها می‌تواند منجر به برداشت اشتباه شود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا معامله‌گران اشتباه کنند این است که الگوهای این استراتژی معاملاتی در بیشتر موارد بسیار شبیه یکدیگر هستند و می‌توانند باعث شوند تا تحلیل‌گر نتواند به درستی تشخیص دهد.

در هر تایم فریم معاملاتی که معاملات خود را انجام می‌دهید بهترین کار این است که در انجام آنها عجله نکنید و تا زمانی که از ثابت ماندن الگوی شکل گرفته اطمینان حاصل نکرده‎‌اید، منتظر بمانید. برای این که بتوانید زمان دقیق باز و بسته شدن هر قاب زمانی را تشخیص دهید حتما از اندیکاتور کندل تایم استفاده کنید.

الگوی جعلی در Price action

هدف الگوهای جعلی در Price action، فریب دادن معامله‌گران مبتدی و خرد است. معامله‌گرانی که از قدرت زیادی برخوردار هستند در بازارهای مالی الگوهای جعلی را ایجاد می‌کنند تا با یک برگشت قیمتی سایر معامله‌گران را فریب دهند و در نهایت سود کلانی را به دست آورند.

برای تشخیص این الگوها باید به اینساید بار و پین بار توجه کنید تا بتوانید به سودهای کلان و کم ریسک برسید. اگر شما نیز جزو معامله‌گرهای خرد هستید با کسب آموزش و تمرین می‌توانید با همین روش سودهای راحتی بدست بیاورید.

استفاده از اندیکاتورها در پرایس اکشن

مهم‌ترین ویژگی Price action ساده کردن نمودارها برای معامله‌گران است و نیازی به استفاده از اندیکاتورها برای تعیین نقاط ورود و خروج از معاملات نیست. اما استفاده از اندیکاتورها به معامله‌گر می‌تواند کمک کند تا بازار را با دقت بیشتری تحلیل کند و از نتایج بدست آمده اطمینان حاصل کند. هرکدام از اندیکاتورها بنابر عملکرد خود، سیگنال‌هایی صادر می‌کنند که در تصمیم گیری برای تعیین نقاط ورود به معامله یا خروج از آن، کمک می‎کند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله استاپ لاس یا حد ضرر را مطالعه کنید.

پرایس اکشن در بازار ارز دیجیتال

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، Price action بسیار تطبیق‌پذیر است و می‌توان آن را در انواع بازارهای مالی بکار برد. به دلیل لیکویید بودن و دارا بودن نوسان بازار ارزهای دیجیتال، پرایس اکشن قابل پیاده سازی در این بازار است. از پرایس اکشن در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان برای تشخیص زمان مناسب برای انجام معاملات استفاده کرد

از طرف دیگر با توجه به اینکه رمزارزها تنوع بسیار زیادی دارند و مدام به تعداد ارزهای دیجیتال جدید افزود می‌شود و توانایی لانگ و شورت کردن در این بازار، تریدرها این امکان را دارند رونددار بودن یا سایدوی بودن بازار را با کمک پرایس اکشن به دقت بررسی کنند و در نهایت برای ورود به معامله یا خروج از آن تصمیم بگیرند.

روزانه افراد زیادی با هدف کسب سود وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند که متاسفانه به دلیل نداشتن دانش کافی در این حوزه دچار ضررهای مالی می‌شوند. به همین دلیل به افرادی که قصد معامله کردن در این بازار را دارند توصیه می‌شود که قبل از ورود به این بازار با تکنیک‌های تحلیل بازار آشنا شوند.

معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن

یکی از روش‌های ساده و در عین حال کاربردی برای معامله‌گری در بازارهای مالی و بازار ارز دیجیتال، پرایس اکشن است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این تکنیک عدم نیاز به استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای مختلف است و شما تنها با یک چارت سروکار خواهید داشت.

معامله با Price action به شما کمک خواهد کرد تا با آنالیز دقیق قیمت، بهترین زمان برای ورود و خروج از یک معامله را تعیین کنید تا سود خود را چند برابر کنید. البته که توجه به این نکته حائز اهمیت است که باید دانش کافی در مورد استفاده از استراتژی‌های پرایس اکشن را بدست آورید و با تمرین و ممارست مهارت‌های خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا