راه اندازی استارت آپ
چرا همه دوست دارند استارتاپ راه اندازی کنند؟
خیلی از افراد دوست دارند استارتاپ راه اندازی کنند و سریع پول دار شوند. ولی نمی دانند قضیه اینقدر هم ساده نیست! نمی دانند از هر 100 Startup فقط 10 تای آن ها باقی می مانند و بقیه شکست می خورند و از این 10 تا فقط یکی از آن ها مثل اینستاگرام معروف می شود. تو کشور ما چند تا مثل اسنپ هست؟ اگر قضیه به این سادگی ها بود همه استارت آپ می زدند و سریع هم معروف می شدند.
هیچ کس نمی تواند موفقیت استارت آپی را پیش بینی کند. هیچ کس نمی تواند بگوید اگر فلان محصول الان در بازار ایران باشد بی شک مورد استقبال خیلی ها قرار می گیرد و شما را میلیاردر می کند.
بهترین راه این است که حساب شده و با پایین ترین ریسک استارتاپ خود را راه اندازی کنید. برای این کار نیازی نیست از همان ابتدای کار شرکتی تاسیس کنید و به دنبال سرمایه گذار باشید! به جای این کار بهتر است روی مدل کسب و کار خود متمرکز شوید و به خدمت یا محصولی که قصد دارید عرضه کنید فکر کنید.
خدمت یا محصول خود را در اختیار اندکی از مشتریان قرار دهید تا متوجه آن شوید که چقدر مورد رضایت آن ها قرار گرفته است. با توجه به بازخوردهایی که گرفته اید از جنبه های مختلف می توانید روی نواقص استارت آپ خود کار کنید و آن را تکمیل تر کنید.
دقیقا کاری که اسنپ در ابتدای کارش انجام داد. انقدر جنبه های مختلف را سنجید و بررسی های لازم را انجام داد تا به معروف ترین تاکسی اینترنتی کشور تبدیل شد. اسنپ در ابتدای کارش فقط یک اپلیکیشن ساده با عنوان تاکسی یاب آنلاین بود. بعد کم کم با توجه به بررسی های انجام شده کارش را به صورت رسمی با عنوان “اسنپ” آغاز کرد.
شاید قواعد راه اندازی یک استارت آپ روی کاغذ خیلی پیچیده نباشد و سریع بتوان یاد گرفت ولی تجربه چیزی است که واقعا لازم است و همین باعث می شود خیلی از استارت آپ ها با شکست مواجه شوند. به خاطر همین هم اکثرا کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها نیاز به شتاب دهنده دارند.
مطلب پیشنهادی: استارتاپ چیست؟
مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق :
به طور کلی برای راه اندازی یک استارتاپ موفق باید ابتدا یک ایده خوب داشته باشید یعنی یک محصول یا خدمتی که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند و همچنین سرمایه گذاری که هزینه های شما را تا جای ممکن کاهش دهد.
در ادامه بیشتر در مورد مراحل راه اندازی یک Startup موفق توضیح می دهم.
1. شناخت نیاز و خلق ایده
اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارتاپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. نیازی نیست حتما ایده ناب و خاصی داشته باشید! بعضی وقت ها با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز می توان نیاز آن ها را بر طرف کرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب توانست مشکل مردم را حل کند. درخواست تاکسی در محل یک ایده فوق العاده بود که قبلا هم در کشور های خارجی از آن استفاده می شد.
نکته مهم : ایده های خود را حتما یادداشت کنید. خصوصا ایده های ریزی که در ذهن تان است و به ایده اصلی تان مربوط می شود. هر چقدر هم که باهوش باشید باز هم جزئیات ایده تان از یادتان می رود.
2. ساخت نمونه اولیه
خیلی از دوستان که هیچ وقت نمی توانند استارت آپ خود را راه اندازی کنند در این مرحله متوقف می شوند. ایده های خیلی خوبی دارند ولی هیچ وقت نمی توانند آن ها را عملی کنند. بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی می شود.
3. ارائه نمونه اولیه به 100 نفر
مرحله بعدی این است که محصول اولیه خود را حداقل به 100 نفر نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. بهتر است این 100 نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشند چون اگر آشنا باشند مطمئن باشید برای روحیه دادن به شما می گویند محصول تان خیلی خوب است هرچند که اصلا به درد به خور نباشد. پس این مرحله خیلی مهم است و بازخوردهایی می گیرید بسیار به شما کمک خواهد کرد.
4. تامین سرمایه گذار
زمانی که احساس کردید محصول شما نقصی ندارد و آماده ارائه شده است نوبت به جذب سرمایه گذار می رسد. اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.
5. ثبت ایده یا برند
بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید.
6. راه اندازی محصول
محصول شما هرچقدر هم که ناقص باشد باید راه اندازی شود. مواردی مثل رابط کاربری ، بهینه سازی ، افزایش سرعت عملکرد و … را می توانید در آینده به محصول خود اضافه کنید. فراموش نکنید هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده است و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده است.
7. جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها
سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید. همینطور هم است. باید کاربرانتان را دنبال کنید. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جویا شوید. اشکال کار را پیدا کنید و در مرحله بعدی آن را حل کنید.
8. دوباره راه اندازی کنید
با توجه به بازخورد های دریافت شده می توانید نقایص محصول خود را پیدا کنید. حالا نوبت آن رسیده است که این نقایص را بر طرف کنید و محصول تان را دوباره راه اندازی کنید. مطمئن باشید محصول شما با ارزش است که قصد دارید نقایص آن را برطرف کنید و آن را دوباره راه اندازی کنید.
9. سعی کنید رشد کنید
اگر بتوانید هفته ای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید مطمئن باشید رشد خوبی را طی خواهید کرد. اگر همین طور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.
بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.
از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.
یک استارت آپ چگونه ارزش گذاری می شود؟
ارزش گذاری یک استارت آپ به معنی ارزشی که در آینده به آن افزوده می شود است. پس این قضیه برای مالکان یک استارت آپ یا کارآفرینی که آن را راه اندازی کرده است بسیار مهم خواهد بود.
از آنجایی هم که قیمت گذاری روی یک شرکت یا یک استارت آپ بر اساس فرضیات و حدسیات انجام می گیرد ممکن است در آینده ارزش واقعی آن محقق یابد یا اینکه برعکس هیچ گاه آن ارزش گذاری آن صحیح نباشد.
ارزش گذاری یک استارت آپ از این جهت اهمیت دارد که صاحب اصلی آن باید دقیقا بداند در ازای سرمایه ای که قرار است دریافت کند چه میزان از سهام استارتاپ اش را باید در اختیار سرمایه گذاران دیگر قرار دهد. در مرحله اولیه راه اندازی یک استارتاپ ممکن است ارزش آن نزدیک به صفر باشد اما ارزش گذاری استارت آپ باید رقمی بسیار بالاتر از این باشد.
به دلیل اینکه در آینده برای جذب سرمایه گذاران نمی توانید ارزش فعلی استارتاپ تان را به آن ها بگویید. در واقع ارزش گذاری روی استارت آپ ها پتانسیل رشد اش را تعیین میکند، نه ارزشی که هم اکنون دارد.
به طور کلی ارزش گذاری یک استارت آپ بر اساس هزینه های اولیه آن، رقبای موجود، آینده استارت آپ مورد نظر و فرصت هایی که پیش روی آن است انجام می شود.
در مرحله اول هزینه های اولیه را می توان از مبالغی که قرار از برای جذب نیروی انسانی، آزمایش ها، آنالیز ها، تبلیغات و جذب مخاطب، تحقیقات بازار و تولید محصول اولیه خرج شود به صورت تخمینی محاسبه کرد.
در مرحله بعد باید تمرکز را روی شناسایی رقبا بگذاریم. البته که ذات یک استارتاپ بدون رقیب است ولی باید به رقبای احتمالی یا رقبایی که همین الان وجود دارند هم توجه ویژه ای کرد. به عنوان مثال ممکن است هم اکنون استارتاپ شما رقیبی داشته باشد که همان نیاز را با ارائه محصول دیگری رفع می کند. پس با بررسی رقبا هم می توان حدودی و به صورت تخمینی متوجه ارزش آن ها شد.
با پیش بینی آینده و اینکه ممکن است چه اتفاقاتی برای استارت آپ تان بیافتد هم می توان ارزش آن را تخمین زد. اینکه روند جذب مخاطب یا فروش محصول یا خدمت ارائه شده به چه صورتی است هم برای ارزش گذاری استارت آپ ها کاربرد دارد.
یک استارت آپ را چگونه می توان تامین سرمایه کرد؟
به خاطر اینکه اکثر استارت آپ ها در ابتدا باید روی آزمایش و پردازش ایده اولیه شان تمرکز کنند، ممکن است هزینه های سنگینی را متحمل شوند. شاید یک کارآفرین یا چند دانشجویی که با کلی ذوق و شوق بخواهند استارت آپ شان را راه اندازی کنند از پس هزینه های آن بر نیایند. به همین دلیل نیاز به سرمایه گذار و به اصطلاح تامین کننده سرمایه است.
برای تامین سرمایه استارت آپ ها راه های زیادی وجود دارد. یکی از آن راه ها وام های بانکی است که مخصوص کارآفرین ها است. کار آسانی نیست بتوانید از بانک وام های سنگین دریافت کنید ولی با پیگیری های زیاد تا حدی ممکن خواهد بود.
خیلی از جوان های کار آفرین هم ممکن است به سراغ دوست یا فامیلی که پول دار است بروند و از آن ها بخواهند برای راه اندازی استارت آپ شان در سرمایه گذاری پر سودی شریک شوند. خیلی وقت ها هم دیده شده با ارائه طرح دقیقی از استارت آپ خود توانسته اند از این طریق سرمایه اولیه را برای راه اندازی استارت آپ خود تامین کنند. این هم یک روش است!
اما اگر واقعا استارت آپ شما کارگشا باشد و خدمت خاصی را ارائه دهد خیلی از سرمایه گذارها مشتاق می شوند هزینه های استارت آپ تان را تامین کنند. ولی از آن جایی که آینده یک استارت آپ به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست ریسک سرمایه گذاری روی هر استارتاپ بسیار بالا خواهد بود و خیلی از سرمایه گذارها به سختی راضی می شوند در سود کار شریک شوند. پیشنهاد میشود مطلب اصول کلیدی سرمایه گذاری بر استارت آپ ها را بخوانید.
کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت آپ ها هم پیشنهاد خوبی برای علاقه مندان به راه اندازی استارت آپ است که شدیدا توصیه می کنم این کتاب را بخوانید. کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت آپ ها نوشته الخاندرو کریمادس با ترجمه ای از فرزاد پریدار است که از انتشارات پندار پارس به چاپ رسیده است.
جناب فرزاد پریدار هم خود از فعالان حوزه استارت آپ و کارآفرینی می باشد و با اشراف کامل در این حوزه این کتاب را ترجمه کرده است.
کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت آپ ها با نگاهی دقیق به علم دنیای استارت آپ ها و کارآفرینی و به زبانی کاملا ساده و امروزی قواعد و راهکارهای جمع آوری سرمایه برای یک استارت آپ را شرح میدهد. جذب سرمایه در تمام کشور ها برای اهالی استارت آپ یک مشکل بسیار بزرگ است و این مشکل در ایران هم وجود دارد و چه بسا طبق عنوان این کتاب تامین سرمایه برای یک استارت آپ به راستی یک هنر محسوب میشود.
جمع بندی و سخن پایانی
در این مقاله سعی کردم هر آن چیزی که درباره استارتاپ باید بدانید را عنوان کنم. پیشنهاد من این است که قبل از راه اندازی استارت آپ خود قبل از هر چیز روی ایده تان تمرکز کنید. مهمترین چیز محصول اولیه است که آن را تولید کنید.
اگر دست تنها اید و فقط صاحب ایده هستید سعی کنید در استارت آپ ویکندهایی که در شهر های مختلف برگزار می شود حتما شرکت کنید. در این رویداد ها مطمئن باشید می توانید تیم های خیلی خوبی را برای خود بسازید. همچنین اگر سرمایه ای ندارید هرگز نا امید نشوید و از شتاب دهنده ها کمک بگیرید.