عمران و معماری

راه‌های کسب درآمد و بازار کار مهندس عمران

مهندسان عمران در دسته افرادی هستند که مسئولیت ساخت و ساز، سازه و ساختمان را بر عهده دارند. آن‌ها با الهام از ذهن خلاق و هوشمند خود می‌توانند بهترین سازه ها، ساختمان ها، پل ها، برج‌ها و … را بسازند. قدمت مهندسی عمران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و می‌توان آن را یکی از بزرگترین بخش‌ها در رشته‌های مهندسی نام برد.

رشته مهندسی عمران یکی از زیر شاخه‌های رشته ریاضی و فیزیک و یکی از پرکاربردترین رشته‌های حوزه علوم مهندسی است. کسانی که علاقه به ادامه تحصیل این رشته را دارند، باید در دروس و مباحثی مثل ریاضی، فیزیک، مکانیک جامدات، استاتیک، سیالات، ریاضیات گسسته و هندسه علم کافی داشته باشند. 

اگر شما هم به رشته مهندسی عمران علاقه دارید و قصد دارید با راه‌های کسب درآمد و بازار کار مهندس عمران آشنا شوید، با مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همراه باشید.

فهرست مطالب

مزیت‌ها و معایب شغل مهندسی عمران

مسیر کسب درآمد بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی عمران

راه های کسب درآمد و بازار کار مهندس عمران

چگونه مهندس عمران پولدار شویم؟

نتیجه گیری

مزیت‌ها و معایب شغل مهندسی عمران

این شغل نیز مانند هر شغل دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. استخدام به عنوان مهندس عمران مزایای بسیاری دارد. با این حال این شغل نیز چالش‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

مزایای مهندسی عمران

  • درآمد خوب 
  • بازار کار خوب 
  • فرصت کار کردن در خارج از کشور
  • تعداد بالای فرصت‌های شغلی داخلی

معایب مهندسی عمران

  • ساعات کاری طولانی
  • خطرات محیط کار 
  • کار کردن در مناطق دورافتاده

پیشنهاد مطالعه: معرفی رشته مهندسی عمران

مسیر کسب درآمد بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی عمران

در طول تاریخ راه‌های مختلفی برای کسب درآمد مهندسان عمران وجود داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به کار در زمینه طراحی، اجرا، نظارت، نقشه برداری و… اشاره کرد.

بازار کار مهندس عمران

راه‌های کسب درآمد و بازار کار مهندس عمران

مهندسان عمران می‌توانند به صورت مشاغل مختلف درآمد کسب کنند. در زیر به برخی از راه‌های کسب درآمد برای مهندسان عمران اشاره می‌کنیم:

  1. کار در شرکت‌های مهندسی عمران: مهندسان عمران می‌توانند در شرکت‌های مهندسی عمران به عنوان مهندس طراح، نظارت بر اجرای پروژه، مدیر پروژه، مشاور و… کار کنند.
  2. کار در شرکت‌های دولتی: مهندسان عمران می‌توانند در سازمان‌های دولتی عمرانی و ساختمانی کار کنند.
  3. کار به عنوان مشاور: مهندسان عمران می‌توانند به عنوان مشاور در زمینه زیرساخت‌های عمرانی، مدیریت پروژه و طراحی ساختمانی فعالیت کنند.
  4. کار مستقل: مهندسان عمران می‌توانند به صورت مستقل و به عنوان مشاور، مهندس طراح و ناظر بر پروژه‌های عمرانی نیز فعالیت کنند.
  5. کار به عنوان استاد در دانشگاه: مهندسان عمران می‌توانند به عنوان استاد در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فعالیت کنند و دانشجویان را در زمینه مهندسی عمران آموزش دهند.
  6. کار به عنوان کارآفرین: مهندسان عمران می‌توانند به عنوان کارآفرین و راه‌اندازی شرکت‌های خود در زمینه طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت کنند.
  7. کار به عنوان مدیریت پروژه: مهندسان عمران می‌توانند به عنوان مدیریت پروژه در شرکت‌های مختلف فعالیت کنند و برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر پروژه‌های عمرانی را بر عهده بگیرند.
  8. کار به عنوان مدیر عامل: مهندسان عمران می‌توانند به عنوان مدیر عامل در شرکت‌های عمرانی فعالیت کنند و تصمیم‌گیری در زمینه مدیریت و توسعه شرکت را بر عهده بگیرند.
  9. مهندس سازه: یکی از حوزه‌های مهندسی عمران است و به طراحی و محاسبه سازه‌های مختلف از جمله ساختمان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، برج‌ها، خطوط انتقال برق و… می‌پردازد. وظایف مهندس سازه شامل طراحی سازه‌های مختلف، محاسبات سازه‌ها، نظارت بر اجرای سازه و. . می‌باشد. به طور کلی، مهندس سازه با استفاده از دانش و تخصص خود در زمینه طراحی و محاسبه سازه‌های مختلف، بهبود رفتار سازه‌ها در شرایط مختلف و ارائه راهکارهای بهبود و ارتقاء سازه‌ها به منظور ایمنی و کیفیت بالای سازه‌ها کمک می‌کند.
  10. متره برآورد: متره برآورد در حوزه عمران یکی از وظایف مهم مهندسین عمران و سایر کارشناسان حوزه ساخت و ساز است. متره برآورد به معنای برآورد هزینه‌های لازم برای ساخت یک پروژه ساختمانی است. این کار شامل تخمین هزینه‌های مصالح، نیروی انسانی، تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت یک پروژه ساختمانی می‌باشد. برای یادگیری این مهارت دوره جامع متره برآورد و صورت وضعیت‌نویسی را با بالاترین کیفیت تدوین کرده‌ایم.
  11. کار در دفتر فنی: دفتر فنی یکی از بخش‌های مهم در حوزه عمران است که به کارشناسان و مهندسان حوزه ساخت و ساز اجازه می‌دهد تا در مورد طراحی، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی مشاوره دهند. کار در دفتر فنی عمران به معنای انجام اموری از قبیل مشاوره، طراحی، نظارت و برنامه‌ریزی در مورد پروژه‌های ساختمانی است. برای یادگیری این حوزه دوره کارشناس حرفه‌ای دفتر فنی پروژه در ۱۴۲ ساعت با بالاترین کیفیت و تدریس برترین اساتید طراحی و تدوین شده است. که برای مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان دوره در ارتباط باشید.
  12. نقشه برداری: کار به عنوان نقشه بردار در زمینه مهندسی عمران شامل جمع آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به موقعیت و ابعاد اشیاء و مکان‌ها با استفاده از ابزار و وسایل دقیق است. سپس با استفاده از این اطلاعات نقشه‌های دقیق محل مورد بررسی تهیه می‌شود.

حقوق مهندس عمران

پیشنهاد مطالعه: بازار کار مهندسی عمران در ایران چگونه است؟

چگونه مهندس عمران پولدار شویم؟

گام اول: مسیر خود را ترسیم کنید

اولین قدم برای این کار، تحقیق در مورد مشاغل پردرآمد در این گروه شغلی است. پس از اینکه شغل رویایی خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده است که مهارت‌های خود را تقویت کنید و مسیر شغلی خود را ترسیم کنید تا به پردرآمدترین مشاغل در این حوزه برسید.

گام دوم: تقویت مهارت‌ها

اکنون که مسیر شغلی و پیشرفت حرفه‌ای خود را می‌دانید، باید حرکت در این مسیر را آغاز کنید. برای این کار باید مهارت‌های خود را تقویت کرده و به سختی تلاش کنید.

  • تسلط بر نرم افزارهای عمرانی

مهندسی عمران یک رشته محاسباتی است و ساخت سازه نیازمند محاسبات پیچیده است و کوچکترین خطا در این محاسبات خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد. در نتیجه برای انجام محاسبات دقیق نرم افزارهای مرتبط با این حوزه به کمک مهندسان می‌آیند. بنابراین یکی از مهارت‌های مهمی که فارغ التحصیلان این رشته باید به دنبال یادگیری آن باشند، تسلط بر نرم افزارها است. در ادامه به تعدادی از این نرم افزارها اشاره خواهیم کرد.

  • اتوکد (AUTOCAD)

یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی عمران و سایر رشته‌های مهندسی که نیاز به نقشه کشی دارند اتوکد است که به عنوان مادر تمامی نرم افزارهای مهندسی شناخته می‌شود. نرم‌افزار اتوکد این امکان را به مهندسان عمران میدهد که به جای طراحی پلان یک ساختمان با دست و قلم، این کار را به وسیله نرم‌افزار با سرعت بالاتر، کیفیت بهتر و خطای کمتری انجام دهند.

  • ایتبس (ETABS)

یکی دیگر از نرم افزارهای مهم مهندسی عمران، نرم‌افزار ایتبس است که مهندسین برای تحلیل و طراحی سازه‌های فولادی و بتنی از آن استفاده می‌کنند. استفاده بسیار گسترده از این نرم‌افزار در تمامی کشورهای دنیا این نرم‌افزار را به یکی از مهمترین نرم افزارهای مهندسی عمران تبدیل کرده است، مدل‌سازی بسیاری از عناصر و سازه‌های بتنی و فلزی قدرت این نرم‌افزار را نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، نرم‌افزار ایتبس در دوره جامع محاسبات ساختمان در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تدریس می‌شود.

  • سیف (SAFE)

این نرم‌افزار یکی دیگر از نرم افزارهای مهم مهندسین عمران است که بیشتر مورد استفاده طراحان سازه برای مدلسازی، تحلیل و طراحی فوندانسیون و دال‌های بتنی قرار می‌گیرد. برای آموزش این نرم‌افزار میتوانید در دوره جامع محاسبات ساختمان در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف شرکت کنید.

  • تکلا استراکچرز (Tekla Structures)

این نرم‌افزار ابزاری قدرتمند برای مدلسازی سه بعدی سازه با جزئیات دقیق برای تهیه نقشه‌های کارگاهی می‌باشد. در این نقشه‌ها کوچکترین جزئیات یک سازه مانند ستون، پیچ و مهره و جوش نشان داده شده و از بروز مشکلات احتمالی در خط تولید جلوگیری می‌کند.

  • سپ 2000 (SAP2000)

این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای مهندسی عمران در زمینه سازه‌های صنعتی می‌باشد. اگرچه این نرم‌افزار قابلیت تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی را دارد، اما عمدتاً برای طراحی سازه‌های غیرساختمانی مانند سوله، پل و سد استفاده می‌شود.

  • آشنایی با عملیات اجرایی ساختمان

عملیات اجرایی ساختمان مهمترین قسمتی است که یک مهندس عمران باید به آن تسلط کامل داشته باشد در واقع فارغ التحصیلان این رشته باید با تمامی مراحل ساخت و ساز مانند بتن ریزی، فونداسیون، گودبرداری و… آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند پروژه را اداره کنند.

  • آیین نامه‌های مهندسی عمران

در هر کشوری یک سری مقررات وجود دارد که مهندسان بر اساس آن پروژه‌ها را انجام می‌دهند. مهمترین آیین نامه‌های مرتبط با رشته مهندسی عمران مباحث مقررات ملی هستند.

  • کارآموزی

دانشجویان مهندسی عمران باید به این نکته توجه داشته باشند که معمولا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی امکان ورود به بازار کار وجود ندارد. زیرا فارغ التحصیلان این رشته علم مهندسی عمران را به صورت نظری فرا گرفته اند، اما تجربه عملی کسب نکرده اند؛ از طرفی شرکت‌های ساختمانی به دنبال افرادی هستند که تجربه کاری کافی در این زمینه داشته باشند. دوره‌های کارآموزی به فارغ التحصیلان این فرصت را می‌دهد تا این تجربه را به دست آورند و بر مهارت‌های خود بیفزایند.

  • کسب پروانه نظام مهندسی

یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی مهندسین عمران، سازمان نظام مهندسی ساختمان است که بار علمی مهندسان را در آزمون مربوطه اندازه گیری می‌کند و در صورت قبولی در آزمون به آن‌ها پروانه نظام مهندسی اعطا می‌کند. دارندگان مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای شرکت در این آزمون باید پس از اخذ مدرک به ترتیب ۳.۲، ۱ سال سابقه کار تجربی بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود داشته باشند.

  • تحصیلات عالی

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش حقوق خود به عنوان یک مهندس عمران، ادامه تحصیلات بیشتر است. مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی عمران یا یک رشته مرتبط می‌تواند پتانسیل درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، دریافت گواهینامه حرفه ای، مانند گواهینامه مهندسی حرفه‌ای (PE) نیز می‌تواند حقوق شما را افزایش دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد کسب درآمد و بازار کار مهندس عمران توضیحاتی کامل و جامع دادیم. درآمد مهندسان عمران به عوامل مختلفی از جمله نوع شغل، شرایط محیط کار، شهر یا کشور، سطح سابقه، جنسیت و… بستگی دارد. افرادی که در این گروه شغلی قرار دارند می‌توانند به عنوان مهندس ناظر، مهندس سازه، دفتر فنی، نقشه برداری و… فعالیت کنند. در این راستا می‌توانید با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برای مشاوره رایگان دوره‌های عمران در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا