UX چیست؟ طراحی تجربه کاربری (User Experience)

UX مخفف کلمه‌ی اختصاری User Experience به معنای تجربه کاربری است. بسیاری از افراد این مفهوم را در کنار طراحی وبسایت ها و اپلیکیشن ها شنیده اند. UX می تواند تجربه استفاده از هر نوع محصولی باشد. دون نورمن، پژوهشگر و بنیانگذار گروه Nielsen Norman، در دهه 90 برای اولین بار اصطلاح “تجربه کاربری”را مطرح کرد. چرا که فکر می‌کرد، رابط انسانی و قابلیت استفاده آن بسیار محدود است.

نورمن  اظهار داشت که ” تجربه کاربری شامل کلیه جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن است. ” او قصد داشت که تمامی جوانب تجربه شخص با سیستم از جمله طراحی صنعتی، گرافیک، رابط، تعامل بدنی و حتی کتابچه راهنمای کاربر را پوشش دهد.

تجربه کاربری

تجربه ای سازنده

تجربه کاربری شامل مواردی همچون رفتارها، حالت‌ها و احساست کاربر درباره‌ی استفاده از محصول و یا سیستمی خاص است.‌ در واقع اگر بخواهیم در یک جمله این مفهوم را تعریف کنیم UX مجموع تعاملات شما با هر نوع محصول است که منجر به دست‌یابی به تجربه‌ای می شود که قبل از استفاده آن محصول چنین تجربه ای وجود نداشته است.

از آنجایی که تجربه کاربران است که باعث موفقیت یا شکست یک محصول میشود می‌توانیم بگوییم موفقیت یک محصل کاملا وابسته به تجربه کاربران است. فرض کنید شما یک محصولی مثل ماشین چمن زنی خلق کردید که در آن از بهترین مواد و متریال استفاده کرده‌اید. برای آن یک موتور قدرتمند و ظاهری زیبا طراحی و آن را با قیمتی معقول وارزان برای مشتریان عرضه کرده‌اید. ولی نحوه کار کردن این دستگاه بسیار دشوار است. مثلا کلید روشن و خاموش آن زیر دستگاه قرار دارد و کلید حرکت فقط از جلوی دستگاه قابل دسترسی است. قطعاً می دانید که چنین دستگاهی با این رابط کاربری پیچیده و دشوار مورد مقبولیت مشتریان قرار نمی گیرد. در نتیجه چنین دستگاهی UX ضعیفی دارد.

امیرحسین سخائیان
اینجا چیز هایی که یادمیگریم رو با شما به اشتراک میگذارم تا بهتر یادبگیرم. نوشته های من رو می توانید از وبلاگ رایلرن مشاهده کنید