تعریف محصول (Product) چیست؟

محصول چیست؟

شاید وقتی از فروشندگان یک فروشگاه مواد غذایی بپرسیم که محصول یعنی چه، حتماً با مثال هایی مثل یک بطری شیر یا یک کنسرو ماهی، محصول را تعریف میکنند. اغلب تصورشان از آن، یک شیء فیزیکی قابل‌لمس است که حاصل کار مهندسان و کارگران در کارخانه یا کارگاه است.
اگر همین سوال را از کارکنان یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار یا تیم پروژه یک ارز دیجیتال بپرسید جواب کاملاً متفاوت است.
در واقع اگر بخواهیم برای محصول یک تعریف جامع ارائه کنیم می توانیم بگوییم که یک Product عبارت است از چیزی که برای توجه، خرید، بکارگرفته شدن یا مصرف به بازار عرضه شود که ممکن است نیازهای واقعی یا کاذب مشتریان را ارضا نماید. محصول می تواند شامل یک شیء فیزیکی، خدمت، مکان، و حتی یک ایده یا فکر باشد.

مفهوم محصول

تعریف Product توسط مارتی کاگان در گروه محصول سیلیکون‌ولی ارائه شده که تقریبا جامع‌ترین تعریفی است که گفته شده است. او خیلی مختصر Product را حاصل تجربه کاربران، عملکرد، طراحی، درآمد و محتوا بیان می کند.

منظور کاگان از عملکرد(Functionality) همان قابلیت ها و ویژگی های یک محصول است و طراحی(Design) را شامل ترکیب طراحی تعاملی(Interaction Design)، طراحی بصری(Visual Design) می بیند. اگر Product فیزیکی باشد طراحی صنعتی(Industrial Design) را هم در نظر دارد. در تعریف محصول درآمد(Monetization) فقط پولی که از فروش آن حاصل می شود نیست. در واقع منظور کاگان از در آمد استراتژی های درآمدزایی از ارائه محصول است که می تواند این ارائه به صورت اشتراک، تبلیغات، حق عضویت و … باشد. محتوا (Content) هم در اینجا می تواند هر گونه اطلاعاتی درون محصول یا درباره آن باشد که هم می تواند اورجینال باشد و هم توسط کاربرها تولید شده باشد.

مطلب پیشنهادی: چرخه عمر محصول چیست؟

Product در اسپاتیفای

محتوای اصلی وب سایت و اپلیکیشن اسپاتیفای که Product اصلی این شرکت است در بالاترین سطح قرار میگیرد که باید با محتوایی که توسط خالقان اثر موسیقایی منتشر می کنند همخوانی داشته باشد. تحلیل موسیقی ها، جشنواره های موسیقی و … که باید در پلتفرم های اجتماعی این شرکت منتشر شوند، بحث تبلیغاتی که در اپلیکیشن انجام می شود، نظرات کاربران و … همه و همه محتواهایی هستند که با حجم داده های کلان باید همخوانی داشته باشند. از طرفی شناساندن اسپاتیفای و تبلیغات این شرکت برای کسب مخاطب جدید نیز یک چالش جدی است که نیازمند محتوای خاص است که باید هویت و ماهیت این شرکت را معرفی کند.


برای اینکه محصول جامعی داشته باشیم، باید دید جامعی به آن داشته باشیم و نباید آن را به بخش هایی مثل عملکرد و طراحی تقسیم کنیم. یعنی علاوه بر هماهنگی در میان هر یک از رکن ها باید بین یکدیگر نیز ارتباط برقرار شود،
که این وظیفه را مدیر محصول بر عهده میگیرد.

امیرحسین سخائیان
اینجا چیز هایی که یادمیگریم رو با شما به اشتراک میگذارم تا بهتر یادبگیرم. نوشته های من رو می توانید از وبلاگ رایلرن مشاهده کنید