تربیت تحلیلگر کسب و کار براساس استاندارد BABOK و PMI-PBA
اطلاعات بیشتر
تحلیلگر کسب و کار Business Analyst نقشی است كه می بایست درک مناسب و مهارت هاي قوي در تحلیل كسب و كار را داشته باشد. نقش كليدي تحليل گر، تحليل فرآيندهاي كسب و کار، رويه ها، ساختار سازماني، تحلیل سازمان و مدیریت نیازمندی ها می باشد. تحلیلگر کسب و کار فردی است که مسئول شناسایی نیازهای كسب و كار، مشتریان و ذینفعان بوده و با هدف راهکارهای لازم برای رفع نیازها و مشکلات موجود در كسب و كار فعاليت مي نمايد. بنابراین تحلیلگر کسب و کار مسئول تعریف، مدیریت، استخراج، تحلیل، تایید و مستندسازی نیازمندی های کسب و کار برای ارائه راه حل های مناسب در جهت پاسخگویی به نیارمندی ها و دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده آن می باشد.
هدف اصلی استاندارد BABOK، تعریف حرفه تحلیل کسب و کار است. در واقع این استاندارد، یک اصل پایه است که متخصصان می توانند به منظور توافق و اطمینان از درستیِ کاری که باید انجام شود و دارا بودن مهارت های لازم برای انجام کارها، از آن استفاده کنند. این استاندارد، مهارت ها و دانشی که یک تحلیلگر کسب و کار باید دارا باشد را تعریف می کند. به عبارتی دیگر چارچوبی است که تشریح می کند چگونه یک تحلیلگر کسب و کار وظایف خود را انجام دهد تا برای سازمان، ارزش خلق نماید. نوع وظایف و دستوراتی که باید انجام شوند، اهمیت نسبی وظایف و خیلی چیزهای دیگر ممکن است متفاوت باشند اما همه وظایف، یک هدف کلی را دنبال می کنند.
سایر آموزش های دیگر مرتبط با این موضوع شامل دوره مدیریت پروژه و دوره مدیریت محصول می باشند.
سرفصلهای آموزشی
- معرفی استاندارد BABOK-V3
- بررسی رابطه BABOK و PMBOK
- بررسی رویکردهای نوین در تحلیل گری کسب و کار (رویکرد چابک، رویکرد هوشمندی کسب و کار، رویکرد فناوری اطلاعات IT، رویکرد معماری کسب و کار و رویکرد BPM در کسب و کار)
- بررسی نقش و مسئولیت تحلیلگر کسبوکار (BA)
- ارتباط و تعاملات BA و مدیر پروژه
- بررسی مسئولیت مدیریت پروژه در تحلیل کسب و کار
- تفکیک وظایف مدیر پروژه و تحلیلگر کسب و کار
- شناخت حوزه دانش BABOK
- برنامه ریزی و پایش فرایندهای تحلیل کسب و کار Business Analysis Planning and Monitoring
- استخراج نیازمندی ها و تعاملات Elicitation and Collaboration
- مدیریت چرخه حیات الزامات Requirements Lifecycle Management
- آنالیز استراتژی Strategy Analysis
- آنالیز الزامات و تعریف طراحی Requirement Analysis and Design Definition
- ارزیابی راه کار Solution Evaluation
- آشنائی با ابزارها و تکنیک های مورد استفاده در هر یک از محدوده ها
- بررسی ذی نفعان درگیر در هر حوزه دانش
- بررسی اصول اولیه، ذی نفعان مهم و کلمات کلیدی در BA
- بررسی چرخه حیات پیش بینی شونده (Predictive) و تطبیقی (Adaptive) در BA
- شناخت انواع نیازمندی ها (نیازمندیهای ذی نفعان، نیازمندیهای کسب و کار، نیازمندی های راهکار، نیازمندی های انتقال راهکار انتخاب شده، نیازمندی های پروژه)
- آشنائی با نحوه مدیریت و اولویت بندی انواع نیازمندیها
- بررسی حوزه دانش های شش گانه
- هدف از حوزه دانش
- بررسی اجزا و ذی نفعان درگیر در حوزه دانش
- بررسی وظایف تحلیلگر کسب و کار و مدیر پروژه در حوزه دانش
- شناخت تکنیک های حوزه دانش
- جمع بندی حوزه دانش
- جمع بندی نهائی و مرور نکات کلیدی
سوالات متداول
این دوره بصورت حضوری برگزار میشود.
دوره هایی که هزینه آن ها بالای 3 میلیون تومان است شرایط پرداخت اقساط دارند، برای اطلاع از نحوه پرداخت اقساط با کارشناس دپارتمان هماهنگی های لازم را انجام دهید.
دوره babok برای یادگیری پیش نیاز ندارد.
- تاریخ شروع: اعلام میگردد
- مدت دوره: 32 ساعت
- روزهای برگزاری: اعلام میگردد
- شهریه: اعلام میگردد
- نحوه برگزاری: حضوری