مالی و حسابداری

حسابداری بازرگانی چیست؟

حسابداری بازرگانی یک شاخه از حسابداری است که به ثبت، طبقه بندی و خلاصه کردن معاملات تجاری مربوط می شود. این معاملات می تواند شامل خرید و فروش کالا، خدمات یا هر دو باشد.

حسابداری بازرگانی یک فرآیند سیستماتیک برای جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، خلاصه سازی و ارائه اطلاعات مالی در مورد یک شرکت بازرگانی است. این اطلاعات برای تصمیم گیری های تجاری، ارزیابی عملکرد شرکت و رعایت مقررات قانونی استفاده می شود.همچنین برای تصمیم گیری های تجاری مهم است، زیرا به مدیران کمک می کند تا عملکرد شرکت خود را ارزیابی کنند و فرصت های جدیدی برای رشد پیدا کنند.

 

انواع حسابداری بازرگانی

حسابداری بازرگانی را می توان به دو نوع عمده تقسیم کرد:

  • حسابداری خرد: به ثبت و گزارش معاملات تجاری برای یک شرکت یا سازمان کوچک اختصاص دارد.
  • حسابداری کلان: به ثبت و گزارش معاملات تجاری برای یک کشور یا منطقه اختصاص دارد.

 

وظایف حسابدار بازرگانی

وظایف یک حسابدار بازرگانی عبارتند از:

  • ثبت معاملات تجاری در دفاتر حسابداری
  • تهیه صورت های مالی، مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد
  • تجزیه و تحلیل صورت های مالی برای شناسایی روندها و فرصت ها
  • آماده سازی گزارشات مالی برای ارائه به مدیران و سهامداران

 

چرخه حسابداری بازرگانی

چرخه حسابداری بازرگانی یک فرآیند تکراری است که به جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، خلاصه سازی و ارائه اطلاعات مالی در مورد یک شرکت بازرگانی مربوط می شود.  این فرآیند در هر دوره مالی شرکت انجام می شود و شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: جمع آوری اطلاعات

در این مرحله، اطلاعات مالی مربوط به معاملات تجاری شرکت جمع آوری می شود. این اطلاعات می تواند شامل اسناد خرید و فروش، فاکتورها، رسیدها و صورتحساب ها باشد.

  • مرحله دوم: ثبت اطلاعات

در این مرحله، اطلاعات جمع آوری شده در دفاتر حسابداری ثبت می شوند. ثبت اطلاعات به این معناست که آنها به صورت منظم و قابل فهم در دفاتر حسابداری وارد شوند.

  • مرحله سوم: طبقه بندی اطلاعات

در این مرحله، اطلاعات ثبت شده طبقه بندی می شوند. طبقه بندی اطلاعات به این معناست که آنها به گروه های مختلف مانند دارایی ها، بدهی ها، سرمایه، درآمدها و هزینه ها تقسیم شوند.

  • مرحله چهارم: خلاصه سازی اطلاعات

در این مرحله، اطلاعات طبقه بندی شده خلاصه می شوند. خلاصه سازی اطلاعات به این معناست که آنها به صورت گزارشات مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد ارائه شوند.

  • مرحله پنجم: ارائه اطلاعات

در این مرحله، اطلاعات خلاصه شده به افراد ذینفع ارائه می شوند. افراد ذینفع می توانند شامل مدیران، سهامداران، اعتبار دهندگان و مقامات دولتی باشند.

چرخه حسابداری بازرگانی در شرکت های بازرگانی به طور مداوم تکرار می شود. این فرآیند به مدیران شرکت کمک می کند تا عملکرد شرکت خود را ارزیابی کنند، فرصت های جدیدی برای رشد پیدا کنند و قوانین و مقررات مالیاتی را رعایت کنند.

حسابداری بازرگانی چیست

مزایای حسابداری بازرگانی

حسابداری بازرگانی مزایای زیادی برای شرکت ها دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به مدیران برای ارزیابی عملکرد شرکت
  • شناسایی فرصت های جدید برای رشد
  • رعایت قوانین و مقررات مالیاتی
  • بهبود تصمیم گیری های تجاری

 

تفاوت حسابداری بازرگانی و خدماتی

حسابداری بازرگانی و خدماتی دو شاخه از حسابداری هستند که تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. تفاوت اصلی این دو شاخه در نوع فعالیت شرکت ها و موسساتی است که از آنها استفاده می کنند.

  • حسابداری بازرگانی برای شرکت ها و موسساتی استفاده می شود که در زمینه خرید و فروش کالا یا خدمات فعالیت می کنند. این شرکت ها و موسسات دارای موجودی کالا هستند و معاملات خرید و فروش کالا یا خدمات را انجام می دهند. حساب های مالی شرکت های بازرگانی شامل حساب های موجودی کالا، حساب های خرید و فروش، حساب های درآمد و هزینه و حساب های تعهدات است
  • حسابداری خدماتی برای شرکت ها و موسساتی استفاده می شود که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کنند. این شرکت ها و موسسات دارای موجودی کالا نیستند و معاملات خرید و فروش کالا یا خدمات را انجام نمی دهند. حساب های مالی شرکت های خدماتی شامل حساب های درآمد و هزینه و حساب های تعهدات است.

 

کلام اخر

حسابداری بازرگانی یک ابزار مهم برای شرکت های بازرگانی است. این ابزار به مدیران کمک می کند تا عملکرد شرکت خود را ارزیابی کنند، فرصت های جدیدی برای رشد پیدا کنند و قوانین و مقررات مالیاتی را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا