علم داده و هوش مصنوعی

پیش بینی قیمت سهام با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات بازار

بورس چیست؟

باید بگوییم اندیشه ی ایجاد بازار بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت های تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به فکر راه حلی افتادند تا به وسیله ی آن بتوانند جلوی این ضرر را بگیرند و یا آن را به حداقل برسانند. نتیجه آن شد که تعدادی از بازرگانان عده ای را در فعالیت های خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آنها تقسیم کنند.

این تجربه موفقیت آمیز بود لذا به تدریج هر تاجری سعی می کرد تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ به خصوص که این روش برای افرادی که فعالیت های بزرگ اقتصادی انجام می دادند بسیار مطلوب تر بود. رفته رفته این تجربه قانونمند شد و به تشکیل شرکت های سهامی تبدیل گردید. بورس کلمه‌ای فرانسوی است و معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد.

تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تِربورس (TerBeurze) در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خریدوفروش کالاهای خود بر اساس حراج می‌پرداختند. از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا به حراج کالا مبادرت می‌کردند و به‌تدریج شکل توسعه‌یافته‌تر و مسقف به خود گرفت، بورس می‌گفتند.

به زبان ساده می‌توان گفت که بازار مکانی است که در آن خرید و فروش انجام می‌شود. حال این بازار می‌تواند یک مکان فیزیکی یا در بستری مانند اینترنت باشد. آنچه خریداران و فروشندگان معامله می‌کنند، دارایی‌هایشان است که می‌تواند واقعی یا مالی باشد. دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی مانند خانه، زمین، خودرو و… هستند. در طرف مقابل، دارایی‌های مالی اسنادی مانند سهام و اوراق مشارکت را در بر می‌گیرند. بورس را در یک تعریف بسیار ساده، می‌توانیم یک بازار در نظر بگیریم.

همانطور که در بازار، انواع کالا در قبال پول معامله می‌شوند، در بورس نیز دارایی‌های مختلفی معامله می‌شوند. با این تفاوت که می‌توانیم بورس را یک بازار رسمی و دائمی بنامیم.

مطلب پیشنهادی: استراتژی قیمت گذاری چیست؟

مزایای سرمایه ‌گذاری در بورس؟

همین که بازار بورس توانسته بین فعالیت‌های اقتصادی مردم جا باز کند و توسعه خوبی در اقتصاد ایران داشته باشد، نشان می‌دهد نسبت به دیگر بازارهای مالی برتری‌ها و مزایایی دارد که باعث شده سرمایه‌گذاران به آن جذب شوند. مزایایی که به طور خلاصه عبارتند از:

  • امکان سرمایه گذاری در بورس با مبالغ کم و محدود
  • شفافیت اطلاعات
  • نقدشوندگی بالا
  • گزینه های متنوع سرمایه گذاری
  • حفظ سرمایه در برابر تورم
  • بازار قانونی و شرعی
  • کسب بازدهی بالاتر

چرا یاد گیری بورس و پیش بینی سهام ضرورت دارد؟

بورس برای تمام کسانی که به دنبال شغل دوم و یا سرمایه گذاری در یک فضا با بازدهی خوب میگردند بسیار مناسب است بطوری که بسیاری از افراد بورس را شغل دوم و درآمد اول خودشان می دانند. نگرش به بورس در ایران منفی است و افراد فکر میکنند که بورس ریسک بالایی دارد و ممکن است یک روزه سرمایه گذار را بدبخت کند و تمام سرمایه اش از بین برود؛ ولی این نگاه کاملا اشتباه است مخصوصا برای بازار ایران که دارای محدودیت دامنه نوسان 6 درصدی می باشد.

سرمایه گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در اقتصاد کشور باید گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کنیم تا از بی ارزش شدن پولمان در درجه اول جلوگیری کنیم؛ در این دوره شما به طور کامل متوجه خواهید شد که چرا بورس بهترین گزینه ی سرمایه گذاری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیاست و این نوع سرمایه گذاری چه تاثیری را می تواند در زندگی شما و در اقتصاد کشور داشته باشد.

روش های مرسوم برای پیش بینی قیمت سهام در بورس؟

درک عرضه و تقاضا و تغییرات قیمتی ناشی از آن بسیار آسان است؛ اما آنچه دشوار است، فهم آن چیزی است که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام می‌انجامد و سبب می‌شود برخی خواهان یا خریدار سهم خاصی شوند و برخی دیگر، رویگردان یا فروشنده آن باشند.

تحلیل تکنیکی:

سهام، مطالعه و بررسی قیمت سهام است. در این تحلیل فقط از نمودار قیمت‌ها، حجم معاملات و مقادیر محاسبه‌ شده از قیمت‌ها استفاده می‌شود و محتوای اطلاعات فقط قیمت و حجم معاملات است. تجزیه‌وتحلیل تکنیکی به‌هیچ‌وجه به بررسی نقاط ضعف یا قوت ساختار شرکت یا صنعت نمی‌پردازد؛ بلکه هدفش بررسی رفتار سرمایه‌گذار و روند تغییرات قیمت است. به‌عبارتی‌دیگر، تحلیل تکنیکی، مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و باهدف پیش‌بینی آینده روند قیمت‌ها است.

سه محور اصلی در مباحث تحلیل تکنیکال به شرح زیر است:

  • همه‌چیز در قیمت لحاظ شده است
  • قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند
  • تاریخ تکرار می‌شود

تحلیل بنیادی:

بررسی علمی درباره عوامل اساسی تعیین ‌کننده ارزش سهام را تجزیه‌وتحلیل بنیادی می‌نامند. در این نوع تحلیل از اطلاعات وسیعی مانند اطلاعات درون شرکت، نسبت‌های مالی، میزان استفاده از ظرفیت، طرح‌های توسعه، دریافتی‌های احتمالی شرکت بابت مابه‌التفاوت، سوبسیدها و… استفاده می‌شود. نخستین مسئله‌ای که هر سرمایه‌گذار در تحلیل بنیادی باید حل کند، انتخاب صنعت است. اگر در بحران اقتصادی باشیم و میزان بیکاری نیز زیاد باشد و تمام سعی مردم تنها پرداخت بدهی‌هایشان باشد، احتمالاً صنایعی از قبیل صنایع غذایی، نفت و خرده‌فروشی مورد توجه قرار می‌گیرد و هرگاه که اوضاع اقتصادی کشور رونق داشته و نرخ بیکاری کاهش یابد، صنایعی نظیر فناوری که بر اوضاع کشور تأثیرگذار هستند، برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌شوند.

هوش مصنوعی برای پیش بینی قیمت سهام؟

پیش ­بینی تغییر قیمت سهام به عنوان یک فعالیت چالش ­انگیز در پیش ­بینی سری­های زمانی مالی در نظر گرفته می­شود. یک پیش­بینی صحیح از تغییر قیمت سهام می­تواند سود زیادی را برای سرمایه­گذاران به بار آورد. با توجه به پیچیدگی داده ­های بازار بورس، توسعه مدل ­های کارآمد برای پیش­بینی بسیار دشوار است. از جمله جدیدترین زمینه ها در این مورد، استفاده از شبکه های عصبی برای پیش بینی رفتارهای قیمتی سهام است.

پیشرفت ها در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به خصوص درزمینه محاسبات تکاملی نه تنها ما را قادر به تجزیه وتحلیل موثرتر داده ها نموده است، بلکه این امکان را فراهم ساخته که از آن ها برای فهم هرگونه الگوی زیربنایی بازارهای مالی استفاده گردد. اقتصاددانان، آماردانان و مدرسان امور مالی همواره علاقه مند به توسعه و آزمایش مدل های رفتاری قیمت سهام بوده اند.

XCS سامانه ای مرکب از الگوریتم ژنتیک و یادگیری تقویتی است که به صورت برخط با محیط در تعامل بوده و توانایی یادگیری از تجربه های خود را دارد. شبکه های عصبی (NN) یکی از متدهای هوش مصنونی هستند که تاکنون در خارج از ایران تحقیقات زیادی بر روی کاربردهای آنها در حل مسائل اقتصادی انجام شده است، اما در داخل متاسفانه هنوز تلاش های منسجمی را شاهد نیستیم ولی گاهگاهی حرکت هایی که وجود دارد وابسته به علائق شخصی متخصصان و محققان است.

در یک کلام می توان گفت پیش بینی قیمت سهام در بورس نیازمند مشارکت ماشین و انسان است و باید انسان و ماشین بتوانند با همکاری همدیگر یک مدل یکپارچه را ارائه دهند. آنچه مهم است این است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بخوبی می تواند به صورت تکنیکال قیمت سهام را پیش بینی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا